- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsIndustrie in NRW vraagt daadkracht voor de vaarwegen

Industrie in NRW vraagt daadkracht voor de vaarwegen

- Advertentie -

Delen

In Noordrijn-Westfalen (NRW) zijn de industrie en de Rijnvaart nauw met elkaar verweven. Tijdens het jaarlijkse schippersmaal van de Schifferbörse Duisburg-Ruhrort zei Christian Kullmann, bestuursvoorzitter van chemiebedrijf Evenik, dat deze succesformule alleen kan blijven bestaan met behulp van overheidsinvesteringen in de vaarwegen en vrijheid om te ondernemen.

Veel sluizen, bolders en bruggen in NRW zijn verouderd en/of slecht onderhouden. In plaats van vervoer mogelijk te maken, vormen ze juist een knelpunt. Dit bedreigt de concurrentiepositie van industriebedrijven die voor hun goederenvervoer zijn aangewezen op de binnenvaart. Wegen en spoorwegen vormen geen alternatief, doordat ze overbelast zijn of net als de vaarwegen in slechte staat verkeren.

Van woorden naar daden

“De toekomst van het goederenvervoer ligt op het water”, aldus Evonik-topman Christian Kullmann. “Alleen als het vervoer van goederen en grondstoffen goed werkt, zal de industrie in deze regio ook in de toekomst investeren en floreren.”

Volgens Kullmann hebben de bonds- en deelstaatregering goede voornemens opgesteld voor de vaarwegen. Die moeten nu wel dringend in daden worden omgezet. Daarnaast dient de overheid de eigen verantwoordelijkheid van bedrijven te stimuleren. Voor Kullmann is de Schifferbörse een voorbeeld hoe bedrijven zelf kunnen bijdragen aan meer betrouwbaarheid en transparantie in de markt.

Uitdagingen

Frank Wittig, voorzitter van de Schifferbörse, beschouwt de woorden van industrievertegenwoordiger Kullmann als een signaal dat de binnenvaart en industrie samen moeten optrekken om de vaarwegen te versterken. “Investeringen in vaarwegen zijn investeringen in de industrie en dus ook in banen”, aldus Wittig.

Hij riep de sector op om niet alleen naar actuele maar ook naar toekomstige uitdagingen te kijken. Als gevolg van de energietransitie zullen grote kolenvolumes wegvallen voor de binnenvaart. “De vaarwegen moeten voor meer goederensoorten aantrekkelijk worden gemaakt”, zei Wittig.

Lespakket Rijnvaart

Het schippersmaal werd bijgewoond door ruim 130 gasten, onder wie parlementslid Bernd Reuther (FDP), duisport-CEO Erich Staake, IHK-voorzitter Burkard Landers en kanselier Jens Andreas Meinen van de universiteit Duisburg-Essen. Voorafgaand aan de bijeenkomst vond de jaarvergadering van de Schifferbörse plaats. Hier werd een door de Hogeschool Oberösterreich ontwikkeld lespakket over de Rijnvaart gepresenteerd. Het is samengesteld in opdracht van de Schifferbörse en bevat veel lesmateriaal over de binnenvaart. Het is bestemd voor scholen en andere onderwijsinstellingen.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -