Met de nieuwe SP2700-stuurinstallatie heeft Van der Velden Marine Systems een oplossing in huis voor schepen met een klein stuurhuis. Sinds begin dit jaar vaart eigenaar Frederic Quievy (België) met spits Martinique naar volle tevredenheid met een geheel gemodificeerde stuurinstallatie van dat type.
Frederic Quievy in zijn nieuwe stuurhuis. (foto’s Van der Velden Marine Systems)
De modificatie is uitgevoerd tijdens het plaatsen van een nieuw stuurhuis. In de lessenaar van het kleine stuurhuis van de spits was maar zeer beperkte ruimte, hierdoor is gekozen om een SP2700 alarmerings- en bedieningspaneel in te bouwen. Het paneel heeft een afmeting van slechts 15 x 15 centimeter. Hiermee heeft Frederic Quievy de primeur, want dit is het eerste schip dat met het nieuwe besturingssysteem vaart.
Er was ook geen keus, want in de lessenaar was geen ruimte om het veel grotere paneel, de SP2525 in te bouwen. Met de SP2700 is Van der Velden ingesprongen op de vraag uit de markt. “Ons motto is: luisteren en innoveren naar de behoefte van de klant. Hiervoor wordt een breed pakket aangeboden met onder andere panelen en diverse hydraulische aanpassingen die alle voldoen aan de nieuwe ROSR-regelgeving.”
Nieuwe wetgeving
Door de beslissing een SP2700-systeem te installeren is direct voldaan aan de nieuwe ROSR-wetgeving 2006/II – Protocol 25 richtlijn (norm 2020). Het was op de Martinique ook noodzakelijk om het hydraulisch aggregaat aan te passen: dubbele ventielen, filters en alarmeringen zijn op het bestaande aggregaat gemonteerd. Er is een nieuwe 24 Volt-starter en alarmkast met geïntegreerd SP1000-alarmpaneel in de machinekamer geplaatst. In de lessenaar is de bij het systeem behorende RI2700 roerstandaanwijzer geïnstalleerd.
Spits Martinique met afmeting van 39 x 5,05 meter en tonnage van 362 ton vormt samen met een losse bak (442 ton) een klein koppelverband. De bak kan ook zelfstandig varen met een aan boord geïnstalleerde hekschroef. Heel handig als de sluiscomplexen te klein zijn of als er minder vracht te vervoeren is. De combinatie vaart veel op de kleinere rivieren en heeft Parijs als meest bezochte bestemming.
Groot verschil
Frederic Quievy kijkt met genoegen terug naar de installatie eerder dit jaar: “De samenwerking liep volledig naar tevredenheid. Ik had de keuze uit twee verschillende offertes. Na goede onderhandelingen heb ik toch voor de meest uitgebreide offerte gekozen. Het verschil was het meer dan waard!”
“Er is een heel groot verschil merkbaar ten opzichte van de vorige stuurinstallatie. Dit nieuwe systeem stuurt echt heel rustig. En ik kan er weer jaren mee vooruit.”
Cor de Wit, technisch verkoper bij Van der Velden, vertelt: “Dit betrof onze eerste SP2700-installatie. Voor ons een prima pilot project met de mogelijkheid om direct de onvolkomenheden aan te passen. Het werd een mooi ontwikkelproces waarvan beide partijen geprofiteerd hebben.”