Deze maand is Ikea in Parijs begonnen met bezorging over water en met elektrische voertuigen. De bestellingen worden voorbereid in het distributiecentrum in de haven van Gennevilliers en vervolgens in speciale containers per schip via de Seine vervoerd naar de haven van Bercy. Daarna gaan de meubels en accessoires over in elektrische voertuigen die de ‘laatste kilometer’ afleggen naar de geadresseerden.
De regio Île-de-France steunt het project financieel uit een het Plan d’Aide au Rapport Modal (PARM) van vaarwegbeheerder Voies navigables de France, een programma om de modal shift te stimuleren.
Nieuw bezorgsysteem
Met deze nieuwe multimodale logistiek wil Ikea Frankrijk de milieu-impact van thuisleveringen verminderen en tegelijkertijd de klantentevredenheid verbeteren. Met de toenemende online verkoop ontwikkelt het concern een nieuw bezorgsysteem voor klanten in het centrum van Parijs.
Met een vernieuwende wissellaadbaktechnologie van Box2Home combineert Ikea voortaan rivierlogistiek en elektrische bestelbussen. Uiteindelijk zullen gemiddeld 455 bestellingen per dag in 35 wissellaadbakken over de Seine worden vervoerd.
300.00 kilometers minder
Met deze multimodale logistiek werkt Ikea verder aan zijn doelstelling om de ecologische voetafdruk van zijn activiteiten te verkleinen. Vrachtvervoer over de rivier stoot per vervoerde ton tot vijf keer minder CO2 uit dan vrachtvervoer over de weg, aldus het bedrijf. Het vermindert het aantal kilometers dat per vrachtwagen wordt afgelegd tussen het distributiecentrum in Gennevilliers en Parijs met ongeveer 300.000. Het laatste traject naar de klant wordt voortaan met een elektrisch voertuig gereden.
Geen last van files
Door gebruik te maken van de Seine heeft Ikea geen last meer van de files bij het inrijden van de stad. Dat scheelt tijd en maakt de levertijden betrouwbaarder. Daardoor verwacht Ikea uiteindelijk meer dagelijkse thuisleveringen te kunnen aanbieden in een kortere tijdspanne.
In de toekomst zal het vervoer via de Seine worden gebruikt om het nieuwe Ikea Customer Distribution Center te verbinden met de haven van Limay. Dat wordt in 2026 geopend.
Wereldprimeur
“We zijn er trots op dat we met onze partners innoveren om de levering aan onze Parijse klanten via de Seine te lanceren”, aldus Emma Recco, Country Business Development Manager bij Ikea Frankrijk. “Het is een wereldprimeur voor de Ikea Groep. Ik wil de stad Parijs, Haropa Pport, de regio Île-de-France en Voies navigables de France bedanken voor hun hulp en steun.”
“We zijn blij met deze nieuwe thuisbezorgservice over water die Ikea heeft gelanceerd. Deze innovatie is het resultaat van een langdurig partnerschap tussen Haropa Port en Ikea Frankrijk dat in 2019 al gestalte heeft gekregen met de installatie van een klantendistributiecentrum in een magazijn in de haven van Gennevilliers en in 2021 met het besluit om een tweede magazijn te bouwen in de haven van Limay-Procheville.”, zegt Antoine Berbain, Chief Operating Officer bij hvenbeheerder Haropa Port.
“Onze belangrijkste havens in Île-de-France – Gennevilliers, Bonneuil-sur-Marne en Limay – helpen ons, dankzij het riviertransport, over koolstofarme logistieke ketens te beschikken om aan alle behoeften voor alle soorten goederen te voldoen. Met de 20 miljoen ton die jaarlijks in onze havens in Île-de-France wordt geladen, worden jaarlijks bijna 1 miljoen zware vrachtwagenritten vermeden en wordt de betrouwbaarheid van de leveringen verbeterd.”
Seine
“Parijs is gebouwd dankzij en rond de rivier de Seine. In het hart van de stad stelt de rivier ons in staat emissie- en geluidsarm vervoer op te zetten, dat tientallen vrachtwagens vervangt”, voegt Pierre Rabadan, locoburgemeester van Parijs, toe. “De ontwikkeling van het vervoer over de rivier is dus geen optie maar een noodzaak voor de stad Parijs en wij zullen elk project in die richting aanmoedigen. Dit project van levering via de rivier en vervolgens met elektrische voertuigen, ontwikkeld door Ikea Frankrijk, is een perfect voorbeeld van wat we willen bereiken.”