Voor de aanvoer van bouwmaterialen voor de Wood Up-toren in het 13e arrondissement van Parijs, maakte projectontwikkelaar REI Habitat gebruik van vervoer over water. Veertien van de zeventien verdiepingen die het gebouw straks telt, zijn van hout.
De geprefabriceerde houten onderdelen moesten zo veilig mogelijk en met minimale schade voor het milieu naar het hart van de Franse hoofdstad worden getransporteerd, vond de in houtbouw gespecialiseerde projectontwikkelaar. De kolommen van beukenhout, afkomstig uit de Normandische bossen, werden daarom over de Seine vervoerd naar een locatie in de buurt van de bouwplaats. In totaal ging het om veertien leveringen.
Zelflossend schip
De Parijse havenbeheerder Haropa Port, vaarwegbeheerder VNF, vervoerder Sogestran Logistics en bouwbedrijf Poulingue bedachten twee oplossingen met zogeheten FlexiMalle-containers en een zelflossend schip.
FlexiMalle-containers zijn ontworpen door Sogestran Logistics, hebben een laag eigen gewicht (2.100 kilo) en een laadvermogen van 7 ton. Door de inklapbare zijdes zijn ze flexibel en geschikt voor het vervoer van grote hoeveelheden lading over binnenwateren, met name voor het vervoer van geprefabriceerde houten onderdelen.
Voor het vaartraject werd deels gebruik gemaakt bestaande containerdiensten tussen Le Havre en Gennevilliers. Het laatste stuk voerde over de Seine, van Gennevilliers naar de Tobiac-kade, vlak bij de bouwplaats. Daarvoor werd de zelflossende Zulu van Sogestrans Belgische dochteronderneming Blue Line Logistics ingezet.
Toekomst
“Vervoer over de rivier is de logistiek van de toekomst, vooral voor onze bouwplaatsen in het centrum van Parijs”, zegt Victor Fraboulet, projectmanager bij Poulingue. “We bereiden ons voor op de toekomst door vandaag te beginnen met het verminderen van onze transportgerelateerde CO2-uitstoot en te anticiperen op de toekomstige wettelijke controles op de toegang tot het centrum van Parijs, die de komende jaren een beperking zullen vormen voor onze werven.”