(foto’s Cees de Keijzer / www.worldshipsocietyrotterdam.nl)
Aan de bedrijfsvoering van Odfjell mankeerde nogal het een en ander, waardoor het tankopslagbedrijf in de Botlek danig in opspraak raakte. Alle 283 tanks moesten worden leeggemaakt en Shell, hun grootste klant, heeft inmiddels het huurcontract opgezegd. Dan rijst de vraag: Hoe nu verder?
Een vraag die wel snel beantwoord werd inzake de chemicaliëntanker Bow Sea, want die wordt hier als ‘dooie boot’ gesleept door de Union 7 met de Thamesbank als stuurboot erachter. Op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis is dat nogal uitzonderlijk te noemen.
De onder de vlag van Singapore varende Bow Sea (49.592 DWT en 183 meter lang) kwam van Brest en is onderweg naar Vopak Vlaardingen om plantaardige oliën te lossen. Dat is nog een aardig eindje op sleeptouw en kost een paar centen.
Daarbij is het voor Odfjell Tankers AS, gevestigd in het Noorse Bergen, niet te hopen dat nog meer schepen mankementen gaan vertonen. Overigens geeft, gezien deze recente foto, de staat van onderhoud van een van hun pakhuizen aldaar wel te denken maar daar gaat in Bergen de DCMR niet over, net zomin als over de controle van schepen.
Odfjell beheert een omvangrijke vloot van zo’n honderd chemicaliëntankers en daarmee zijn doorgaans geen problemen.
De Bow Sea is kennelijk een uitzondering op de regel. Het schip heeft veertig ladingtanks en na lossing bij Vopak Vlaardingen werd nog meer PPO (Pure Plant Oil) gelost bij Koole in de 1ste Pet. Vervolgens werd verhaald naar de 3de Pet om daar bij Vopak nog wat chemicaliën te lossen.
Zo kwamen de scheepstanks beduidend sneller leeg dan de landtanks bij Odfjell in de Botlek. Daarna werd verhaald naar Damen Shiprepair in de Wiltonhaven om de nodige reparaties uit te voeren.
(Cees De Keijzer)