- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHGK Shipping bestelt gastanker met afwijkende maten

HGK Shipping bestelt gastanker met afwijkende maten

- Advertentie -

Delen

Geoptimaliseerd voor ondiep water, een dieselelektrische aandrijving en een extra breed ontwerp… dat zijn de belangrijkste kenmerken van de gastanker die HGK Shipping onlangs bij De Gerlien van Tiem bestelde.

De werf in Druten doet de afbouw van het casco da tin Oost-Europa wordt gebouwd. De contractondertekening was op 15 september. De nieuwe gastanker, die Gas 96 gaat heten, komt in het vierde kwartaal van 2025 in de vaart.

300 ton op 1,20 meter diepgang

Met die toevoeging aan de vloot verwacht de in Duisburg gevestigde binnenvaartrederij opnieuw een nieuwe maatstaf voor de sector te zetten. De onconventionele afmetingen garanderen volgens HGK een bijzonder hoog laadvermogen, zelfs bij lage waterstanden.

Het schip wordt 110 meter lang en 15 meter breed. Daarmee onderscheidt het zich van de schepen die tot nu toe op de Rijn varen. Het maximale laadvermogen is meer dan 2.500 ton. Bij een diepgang van 1,20 meter kan de Gas 96 nog altijd 300 ton meenemen.

Vlnr: Nikolaus Schellenberger (hoofd Vlootmanagement bij HGK Shipping), Eric Rietveld  (commercieel projectleider bij De Gerlien van Tiem), Tim Gödde  (directeur Ship Management bij HGK Shipping) en Marcel van Tiem (project/salesmanager bij De Gerlien van Tiem). (foto HGK Shipping)

Efficiënt en betrouwbaar

De GAS 96 is in HGK’s eigen designcenter ontwikkeld, in samenwerking met twee grote, niet bij naam genoemde chemische bedrijven uit Nederland en Duitsland. Het schip zal beide bedrijven gaan bevoorraden op basis van een langetermijncharter. Het wordt de derde gastanker voor HGK Shipping die een laagwaterontwerp combineert met een dieselelektrische aandrijving.

“Het concept en het ontwerp van de Gas 96 zijn opnieuw afgestemd op de uitdagende eisen van de klant met betrekking tot duurzaamheid en een betrouwbare aanvoer”, licht Anke Bestmann, directeur van HGK Gas Shipping, toe. “Het ontwerp combineert op ideale wijze het patroon van de Gas 94 en dat van megaschepen, waarmee we al hebben bewezen dat we ongewone afmetingen efficiënt en betrouwbaar over binnenwateren kunnen vervoeren.”

Ammoniak

Dankzij het vermogensmanagementsysteem zal het beschikbare motorvermogen steeds optimaal worden aangepast aan de behoefte, waardoor het brandstofverbruik en de uitstoot van afvalgassen afnemen. Het aandrijfsysteem kan later worden aangepast aan alternatieve aandrijf- en brandstofsystemen. Het laadsysteem op het nieuwe schip zal worden voorbereid om het vervoer van het waterstofderivaat ammoniak mogelijk te maken.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -