- Advertentie -
- Advertentie -
HomeAlles uit de kast voor snelle reparatie van De Zonnebloem

Alles uit de kast voor snelle reparatie van De Zonnebloem

- Advertentie -

Delen

Na de zware aanvaring ruim een maand geleden wordt de Zonnebloem zo snel mogelijk gerepareerd bij De Gerlien van Tiem. Opdat het aangepaste riviercruiseschip weer vaarvakanties kan maken met mensen die afhankelijk zijn van verpleging, rolstoel gebonden en/of bedlegerig zijn.

Aan een cruise over de Rijn kwam in de nacht van zaterdag 29 maart ter hoogte van Wesel een abrupt einde. Het riviercruiseschip van Nationale Vereniging De Zonnebloem werd geramd door een 135 meter lang vrachtschip voorzien van een vierkante kop en geladen met schroot. De kapitein is later positief getest op alcohol.

Groot gat in de kop

Dankzij het snelle en doortastende optreden van kapitein Jolle Wietse Visser, bijgestaan door technische man Florian Dernouw, de dertien bemanningsleden en de 64 vrijwilligers aan boord, is een ernstige situatie voorkomen. Alle 69 gasten konden ongeschonden vanaf het bovendek ontscheept worden aan de vlakke kade van het historische hanzenstadje. Het vakantieschip kwam er, met een aan bakboord groot gat in de kop, aanzienlijk slechter vanaf.

Het cruiseschip is naar scheepswerf De Gerlien van Tiem gevaren. Daar is uitgebreid onderzoek naar de schade verricht, waarna een tender is uitgeschreven. Volgens woordvoeder Alexander van Zijp van De Zonnebloem viel de keuze op de werf in Druten, omdat die het cruiseschip het snelst en tegen de beste prijs kan repareren.

Veel schade

“De schade is enorm en het is dan ook een bijzonder uitdagende klus”, begint werfdirecteur Marcel van Tiem zijn verhaal. “Het betreft niet alleen het staalwerk, maar de schade loopt door tot de machinekamer en de technische ruimte daarboven. Veel elektra moet worden afgekoppeld en worden vernieuwd of gerepareerd. Door de enorme klap is er onder meer schade aan de hydrauliek, de uitlaatsystemen, het luchtbehandelingssysteem en de isolatie ontstaan. Het is de bedoeling zoveel mogelijk te herstellen. Dat is niet alleen kostenbesparend, maar ook sneller.”

Marcel van Tiem weet waarover hij praat, want op de scheepswerf in Druten zijn de afgelopen jaren al zo’n vijftien riviercruiseschepen afgebouwd en liggen er van november tot maart gemiddeld twee à drie voor onderhoud of refit afgemeerd in Druten. Hij vervolgt: “Passagiersschepen zijn een aparte binnenvaarttak met een andere regelgeving. Daarbij is er veel meer techniek aan boord en is elke ruimte wel voorzien van een technische installatie. Daardoor kan er na een forse aanvaring zoals met dit cruiseschip aan boord dus ook meer kapotgaan.”

Extra gemotiveerd

“Het lijkt bij deze reparatieklus wel of alle toeleveranciers en onderaannemers extra gemotiveerd zijn om het cruiseschip zo snel mogelijk weer in de vaart te brengen. De maatschappelijke betrokkenheid is merkbaar hoog en iedereen doet zijn uiterste best het proces sneller te laten verlopen”, constateert Marcel van Tiem tevreden.

“Bij het vervangen van het staalwerk hebben we via een extern bureau met een 3D-scan gebruik gemaakt van de nieuwste techniek. Op deze manier hoefden we geen huidplaten meer te mallen en konden we al vóór het slopen van de beschadigde platen nieuwe bestellen en laten snijden. Met de huid, de spanten en de schotten gaat het om totaal 25 ton staalplaat. Dankzij de 3D-scan hebben we twee weken winst kunnen boeken. De grootste onzekerheid is echter de levertijd van de componenten die vervangen moeten worden en het is nog even afwachten hoe lang de levertijd daarvan is.”

Marcel van Tiem (links) en kapitein Jolle Wietse Visser. (foto Jan Hoek)

Bedlegerig

Mps De Zonnebloem is in 2005 gebouwd door IHC Merwede in Kinderdijk en afgebouwd door scheepswerf De Merwede in Hardinxveld-Giessendam. Het vier dekken tellende riviercruiseschip is 115 meter lang en 11,50 meter breed. Het heeft een diepgang van maximaal 1,80 meter en een strijklijn van 8,80 meter.

Het schip is volledig aangepast om mensen met een lichamelijke beperking een fijne vakantie te bieden. Het is ook geschikt voor mensen met een zware handicap en voor mensen die bedlegerig zijn.

Eind 2010 werd het schip aangepast en gemoderniseerd. Door technologische aanpassingen werd een energiebesparing van 25 procent gerealiseerd; het gemiddeld brandstofverbruik zakte daardoor van 20.000 naar 15.000 liter gasolie per reis.

In juni weer in de vaart

Het schip vaart veertig weken per jaar over de Rijn naar Duitsland en over de Belgische en Nederlandse wateren – circa 28.000 kilometer per jaar. Jaarlijks genieten zo’n 2.850 mensen van een vakantie op het schip. De voortstuwing wordt verzorgd door twee Caterpillars 3508 DI-TA electronic van 1.065 pk bij 1.600 toeren. Het schip is voorzien van vier roerpropellers: dubbel uitgevoerde schroeven geplaatst aan 260 graden draaibare steunpunten – twee voor en twee achter – die het mogelijk maken om het schip om zijn as te laten keren en ook om zijwaarts aan te leggen.

Mps De Zonnebloem beschikt over elf eenpersoonshutten en 29 tweepersoonshutten op het hoofddek. Die zullen voorlopig niet bezet worden, want de verwachting is dat het schip pas in de loop van juni weer in de vaart komt. Aangezien de stuurhut door de enorme klap is verschoven, wordt deze in een later stadium, buiten het vaarseizoen, nog vervangen.

Sinds februari 2020 is Jolle Wietse Visser kapitein van De Zonnebloem. De Fries volgde destijds Ronald Keikes op, die zestien seizoenen lang de kapiteinspet droeg.

Visser vertelt: “Ik wilde voor de reparatie graag een goede werf met de beste reputatie. In 2012 had ik tijdens een onderhoudsklus met mijn toenmalige 110-meter lange vrachtschip Saviro goede ervaringen met De Gerlien van Tiem en ook in de cruisewereld heeft de werf een zeer goede naam.”

“Destijds verliep de onderlinge communicatie al heel goed en dat is duidelijk niet veranderd. Daarom wilde ik vanaf Wesel graag naar Druten. Ik ben dan ook blij dat deze scheepswerf bij de tender als beste uit de bus kwam.”

Door Jan Hoek

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -