Als Rotterdamse Jong Haventalent was Margriet Geluk van de NPRC afgelopen jaar druk met de promotie van (het werken in) de haven – en ook van de binnenvaart. Ze blikt terug op een enerverend jaar.
Elk jaar kiest de Jong Havenvereniging in Rotterdam een Jong Haventalent. Hij of zij is een jaar lang ambassadeur van de haven en de stad. Vorig jaar werd Margriet Geluk gekozen, Supply Chain Engineer bij de Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale en daarmee was zij in 2022 het visitekaartje van de haven en de stad Rotterdam. Haar missie: slimme digiboys en digigirls enthousiast maken voor werken in de haven, logistiek én in de binnenvaart. De instroom en inbreng van jongeren in de haven en logistiek zijn van belang. Op 21 december draagt zij het stokje over. Hoe heeft zij haar ambassadeurschap beleefd?
NPRC
De fascinatie van Margriet voor de haven en alles wat daarbij hoort, begint als zij als klein meisje samen met haar vader de Wereldhavendagen in Rotterdam bezoekt. Die fascinatie is gebleven en later heeft zij via een stand op de Wereldhavendagen gekozen voor de hbo-opleiding Logistic Engineering. Al vrij snel ging Margriet werken bij de NPRC, als Supply Chain Engineer.
De NPRC is de grootste coöperatieve bevrachter in de Europese binnenvaart en telt op dit moment 145 leden. Voor hen regelt de coöperatie droge bulklading, containervervoer, overslag, tijdelijke opslag en projectlading. Als Supply Chain Engineer houdt Margriet zich bezig met het optimaliseren van de supply chain en het bedenken van slimme data-oplossingen. Eigenlijk vormt zij een brug tussen de commerciële afdeling en IT.
Door haar functie is ze veel onderweg. Ze zit bij klanten aan de tafel en is bijvoorbeeld bij NPRC-leden aan boord. Juist op die momenten mist zij haar leeftijdgenoten. “Als ik aan tafel zit bij klanten, ben ik vaak de jongste. Het zou dan fijn zijn om met leeftijdgenoten te kunnen sparren en op een frisse manier naar logistieke ketens te kunnen kijken. Vandaar mijn missie slimme digiboys en -girls te bereiken. En juist mijn ambassadeurschap biedt hiervoor een uitgelezen kans!”
Anders kijken
Werken in de haven betekent niet automatisch zwaar, lichamelijk en vies werk, al lijkt dat wel de algemene opvatting te zijn. Daarom daagt Margriet jongeren graag uit om anders naar het werken in de haven te kijken.
Zo heeft zij het afgelopen jaar in samenwerking met de IT Campus Rotterdam het digitaal werken in de haven op een leuke manier in beeld gebracht met als doel jongeren te enthousiasmeren voor die haven.
Bij vijf verschillende bedrijven zijn korte videoportretten gemaakt. Naast haar eigen werkgever hebben bedrijven als Facta, RHH (Rotterdam Harbour Holding), Broekman Logistics en United Marine Services Group meegewerkt aan dit project. Bij elk bedrijf liep Margriet een dagje mee. Met het videoportret krijgt men een inkijkje in het bedrijf. Na een korte introductie over het bedrijf hoort en ziet de kijker waar de knelpunten of problemen in de logistieke keten zaten en hoe deze digitaal zijn opgelost. Met deze vijf verschillende videoportretten laat Margriet zien hoe slimme data- oplossingen deze bedrijven ondersteunen.
College Tour
Margriet: “Als Jong Haventalent kom je op plekken waar je normaal gesproken niet komt. Ik geef met de portretten een kijkje in de keuken en tegelijkertijd benadruk ik nog eens hoe breed en divers het werken in de haven en – zoals bij NPRC – in de binnenvaart is. Dus, kom maar op digiboys en digigirls, er is genoeg te doen voor jullie!”
De videoportretten zijn onderdeel van het Next Maritime Professional-programma (www.nextmaritimeprofessional.nl) en onder andere te zien op hun website en het LinkedIn-account van Margriet. Het plan is verder om ze te verspreiden via andere social media en daarmee verwacht Margriet de jongeren goed te kunnen bereiken.
Op de Wereldhavendagen heeft ze dit jaar meegewerkt aan de College Tour. Voor een volle zaal met studenten heeft zij haar ervaringen gedeeld en na afloop konden de studenten vragen stellen over de binnenvaart. Haar verhaal was helder: er zijn voldoende kansen om te werken in de haven en binnenvaart, maar die moet je wel zelf pakken.
“Kom maar op digiboys en digigirls, er is genoeg te doen voor jullie!”
Dat er in de haven en de binnenvaart volop kansen zijn, is duidelijk… Maar weten jongeren dat die er zijn? Daar ligt een taak voor bedrijven, vindt Margriet; maak de branche inzichtelijker en zichtbaarder. Het is al jaren de trend dat minder jongeren kiezen voor een beroepsopleiding en dat is niet anders in de scheepvaart en transport.
Zo blijkt onder andere uit haar gesprekken met het STC (Scheepvaart en Transport College in Rotterdam) dat het aantal aanmeldingen de laatste jaren drastisch is teruggelopen.
Verontrustend, vindt Margriet: “Zorg dat je als bedrijf bij de bron bent. Ga langs bij scholen en stimuleer scholen om een bezoek te brengen aan de verschillende bedrijven in de haven. Er zijn voldoende beurzen waar jongeren zich komen oriënteren op de arbeidsmarkt. Daar moet je als bedrijf bij zijn.”
Missie geslaagd?
Morgen (21 december, op de Dag van de Haven) draagt Margriet het stokje over aan het Jong Haventalent van 2023. Hoe kijkt ze terug op haar jaar als havenambassadeur? Is ze geslaagd in haar missie?
Volgens haar wel. Het is nog niet afgelopen en het effect van haar bezoeken, de College Tour en videoportretten ijlt zeker na. Dat ook een podcast van haar (Supply Chain Talks) op het STC wordt gebruikt tijdens de Engelse les én dat de AI-cursus (Artificial Intelligence) die zij met de Nederlandse AI Coalitie heeft gemaakt, in lesprogramma’s wordt opgenomen, zullen dat effect verder versterken.
“Als ik al een paar mensen gestimuleerd en enthousiast heb gemaakt om kansen te zoeken in de haven en de binnenvaart, ben ik blij”, besluit Margriet.
tekst: Lia Zomer