Rijkswaterstaat voert herstelwerkzaamheden uit aan de zuidelijke sluisdeur van de middenkolk van sluis Maasbracht. Aannemerscombinatie Mourik-Dynniq is donderdag 14 januari gestart. Het werk is naar verwachting half april afgerond.
De middelste kolk is tijdens de werkzaamheden gestremd. De overige twee kolken van sluis Maasbracht blijven echter gewoon in bedrijf. Er is daardoor geen hinder voor de scheepvaart, aldus Rijkswaterstaat.
Drijfhout
De schade is vorig jaar juli ontstaan toen een stuk drijfhout tussen de sluisdeuren terechtkwam. Hierbij raakten de draaipunten van de sluisdeuren beschadigd, waardoor de middenkolk niet meer gebruikt kon worden.
Bij de herstelwerkzaamheden zal Mourik-Dynniq een aantal onderdelen vervangen en opnieuw afstellen. De deuren worden uitgehesen en verplaatst naar een werklocatie in de buurt van de sluis. Daar vinden de werkzaamheden plaats. Na afronding worden de deuren weer ingehesen.
Sluizencomplex Maasbracht
Het sluizencomplex vormt de overgang tussen het Julianakanaal en de Maas. Naast de drie kolken, heeft het complex ook een pompgemaal om in droge tijden het schutverlies terug te kunnen pompen. Sluis Maasbracht overbrugt met 11,85 meter het hoogste verval van Nederland.