Containeroverslagbedrijf Swissterminal neemt in de loop van dit jaar de exploitatie van de Franse binnenhavens Ottmarsheim, Huningue-Village-Neuf en Ile Napoléon over. Daarvoor richt het concern een nieuw dochterbedrijf op: Alsaceterminal.
In 2029 moet Swissterminal haar huidige containerterminal in de haven van Bazel opgeven, omdat de concessie ten einde loopt en de Zwitserse autoriteiten andere plannen hebben met het terrein. De overname van de drie havens in de Elzas is een goed alternatief. In tegenstelling tot Bazel heeft Swissterminal in de Franse havens veel ruimte om te groeien en de overslag verder uit te breiden.
Ottmarsheim
Ottmarsheim ligt aan de Rijn op zo’n 15 kilometer van Mulhouse. Met een oppervlakte van 132 hectare is het de grootste van de drie havens. De trimodale containerterminal in Ottmarsheim heeft een jaarcapaciteit van 200.000 TEU en dat kan nog worden uitgebreid.
De haven zal verder geïntegreerd worden in het netwerk van Swissterminal. Vanuit de haven zijn er directe scheepslijnen naar Antwerpen en Rotterdam en spoorverbindingen met Le Havre en Marseille en, via Zwitserland, naar Italië en China.
Nieuwe terminal
Naast Ottmarsheim gaat Swissterminal ook in de haven Huningue-Village-Neuf containers overslaan. Dat is nu nog een bulkhaven, die de komende vier jaar wordt omgebouwd tot een trimodaal overslagcentrum voor containerstromen van en naar Zwitserland.
De nieuwe terminal komt vlak bij Bazel. In de eerste bouwfase wordt er 240 meter kade aangelegd. Daar komt later nog 160 meter bij. De terminal krijgt een capaciteit van 100.000 TEU per jaar.
Rhine-Rhône-kanaal
De haven in Ile Napoléon ligt vlakbij Mulhouse, aan het Rhine-Rhône-kanaal. Daar zullen ook in de komende jaren bulkgoed en brandstoffen worden overgeslagen.
De nieuwe Swissterminaldochter Alsaceterminal neemt alle medewerkers van de Franse havens over. Leon Husser wordt CEO van Alsaceterminal. Hij was onder meer tien jaar manager van de containerterminal in de haven van Straatsburg.