- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHBO’ers ontdekken ‘Ideale Haven’

HBO’ers ontdekken ‘Ideale Haven’

- Advertentie -

Delen

De Rotterdamse haven heeft de komende jaren grote behoefte aan instroom van hoger opgeleiden. Studenten zijn echter onvoldoende op de hoogte van de carrière mogelijkheden in de wereld van transport en logistiek. Het lectoraat Ideale Haven aan de Hogeschool Rotterdam is bedoeld om daar verandering in te brengen. Tegelijkertijd maakt de in 2008 ingestelde leerstoel het mogelijk om kennis die in het hoger onderwijs voorhanden is toegankelijk te maken voor het bedrijfsleven. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Het lectoraat Ideale Haven ging in mei 2008 van start. Het is een samenwerking tussen Hogeschool Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam. Van het HbR is ook lector Henk de Bruijn afkomstig.

Frits Blessing geeft uitleg over de programmlijnen.

Meer hbo’ers voor de haven
Meer hbo’ers voor de haven, dat is het uiteindelijke oogmerk. Die doelstelling werd al snel omarmd door het bedrijfsleven uit het Rotterdamse haven- en industriecomplex. Belangenbehartiger Deltalinqs is partner van het lectoraat.
De opzet is dat ook andere Zuid-Hollandse onderwijsinstellingen zich aansluiten of met het lectoraat gaan samenwerken. Projectmedewerker Maarten de Boo: “Hogeschool Rotterdam is begonnen, maar de bedoeling is dat ook Erasmus Universiteit, TU Delft, Hogeschool Den Haag en INHolland en Scheepvaart en Transport College meedoen.”

Binnenvaart
Die thema’s Duurzame Bereikbaarheid, Arbeidsmarkt en Innovatievermogen en Droomhaven 2050 zijn met de oprichting van het lectoraat structureel opgenomen in het onderwijsprogramma van de Hogeschool Rotterdam. Ook de binnenvaart komt daarbij nadrukkelijk aan bod, vertelt Maarten de Boo. “Voor Mercurius Shipping hebben we verschillende projecten gedaan. Met dat bedrijf hebben studenten gekeken hoe kleine schepen commercieel succes kunnen hebben. Een ander voorbeeld is de ‘Ideale Terminal’: in opdracht van de Provincie Zuid-Holland wordt bestudeerd hoe je een terminal in een woonwijk kunt bouwen zonder overlast te veroorzaken voor de omwonenden.”

Maarten de Boo, in gesprek met Ewald Vonk van de Berezina (het energieschip van Far Nature) en docenten van de Hogeschool Rotterdam.  (foto’s Roy Borghouts)

De Boo is zelf verantwoordelijk voor het programma Duurzame Bereikbaarheid. “We kijken daarbij naar zowel technische als commerciële onderwerpen. Als het om binnenvaart gaat is het schip zelf onderwerp van studie: hoe kan het binnenschip efficiënter en schoner worden? Daarnaast kijken we naar het logistieke concept. Bijvoorbeeld hoe de binnenvaart beter benut kan worden, of concepten voor kleinere schepen.”

Met rug naar de haven
Dat het hoger onderwijs zo actief aan de slag ging met en in de haven was een revolutie. “Zeven, acht jaar geleden stond de Hogeschool Rotterdam nog met zijn rug naar de haven”, aldus Frits Blessing. Hij is programmamanager voor Ideale Haven. Daarnaast is hij lector Logistiek aan de Hogeschool Rotterdam.
Blessing wijst erop dat de haven een gevarieerd banenaanbod heeft. Ook voor hoger opgeleiden. Bovenop de functies die echt met logistiek zelf te maken hebben liggen er bijvoorbeeld kansen voor studenten personeelsmanagement, heao, civiele techniek. “De haven is zo veelzijdig en internationaal…eigenlijk komt de halve hogeschool in aanmerking.”

Lees het volledige aritkel in de Binnenvaartkrant van 2 febreuari 2010.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -