Havenbedrijf steekt geld in nieuwe spoorshuttles

0

Havenbedrijf Rotterdam wil snel meer spoorshuttles naar het achterland. De havenbeheerder gaat bedrijven die nieuwe treinverbindingen met Midden-Europa starten, financieel ondersteunen. Binnen zes jaar moeten de treinen zo vol zitten dat ze rendabel zijn.

Dat zegt president-directeur Allard Castelein in het AD van afgelopen zaterdag. Er gaat veel minder lading per spoor van Rotterdam naar bijvoorbeeld het zuiden van Duitsland dan vanuit Hamburg en Bremen. Zolang er weinig diensten op die regio zijn, zullen de containers ook niet komen.

 

IMG_1357Extra treinen

Jaarlijks moeten er twee extra treinen per week over de Betuweroute richting Duitsland bijkomen. Havenbedrijf Rotterdam gaat niet zelf spoorshuttles exploiteren, aldus Castelein in het AD-interview. ‘We kunnen ook niet afwachten.’

‘Het gaat om het opstarten. Er is behoefte, maar het bedrijfsleven stapt er niet in zolang er  niet genoeg containers zijn. En die containers komen niet zolang er geen treinen zijn. We zullen dus spoorondernemers financieel ondersteunen om extra treinen te laten rijden. Ook helpen we ze met marketing.’

 

Timing

Het is de vraag of de timing goed is voor nieuwe lijndiensten over de Betuweroute. Zoals bekend heeft de goederenspoorlijn de komende jaren te maken met een sterk verminderde capaciteit. In 2016 begint in Duitsland namelijk de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Zes jaar later is dat klaar.

Al die tijd kan slechts een deel van de huidige treinen nog van de Betuweroute gebruikmaken. Uitwijkmogelijkheden zijn er – beperkt – via de Brabantroute (bij Venlo de grens over) en de route door Overijssel (bij Oldenzaal de grens over). Gemeenten op die routes hebben al geprotesteerd tegen de extra goederentreinen over hun gebied en met name tegen de eventuele veiligheidsrisico’s bij het vervoer van gevaarlijke stoffen.

 

Logisch alternatief

Inschakeling van de binnenvaart gedurende de werkzaamheden aan het spoor lijkt een logisch alternatief. Het is de vraag of daar echt serieus naar is gekeken – en of spooroperators het risico aandurven: misschien bevalt vervoer over water hun klanten straks zo goed dat ze niet meer terug willen naar het spoor.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.