Havenbedrijf Rotterdam doet proef met digitaal ligplaatsadvies

0
(foto Havenbedrijf Rotterdam)

Havenbedrijf Rotterdam start een proef met het digitaal adviseren over openbare ligplaatsen voor de binnenvaart. Gebruikers van de RiverGuide-app, een digitale routeplanner voor de binnenvaart, ontvangen zodra zij de haven naderen een pushbericht met de vraag of ze een ligplaats nodig hebben.

Het doel van de proef is om te achterhalen of er een goed ligplaatsadvies kan worden verstrekt op basis van reisgegevens en scheepskenmerken. De proef duurt tot eind januari en omvat 500 scheepsbezoeken.

BLIS

De haven van Rotterdam telt circa 150 locaties met in totaal 500 openbare ligplaatsen. Sinds enkele jaren is via het Binnenvaart Ligplaatsen Informatie Systeem (BLIS) online te zien in te zien of ligplaatsen vrij zijn. Deze functionaliteit is ook ingebouwd in RiverGuide. Die gratis app is ontwikkeld in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam en acht andere vaarwegbeheerders. Het doel is vlot, veilig en slimmer varen mogelijk te maken.

In de praktijk is gebleken dat schippers regelmatig moeten zoeken naar een plek, omdat de openbare ligplaatsen van hun voorkeur bij aankomst bezet zijn of niet voldoen voor hun schip of gewenste voorzieningen.

Advies

Havenbedrijf Rotterdam heeft gemerkt dat de ligplaatsfunctie van BLIS nog lang niet door alle schippers wordt gebruikt en dat in sommige gebieden in de haven vaak weinig plekken vrij zijn. Op andere locaties is dan mogelijk nog wel voldoende capaciteit beschikbaar.

Met de proef hoopt het Havenbedrijf de bezoekende binnenvaartschepen nog beter te kunnen bedienen. Dat zou dan kunnen door advies op maat te geven over beschikbare ligplaatsen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.