Haven van Trier digitaliseert processen

0
(foto Havenbedrijf Trier)

De haven van Trier heeft een cloud-oplossing in gebruik genomen om zijn processen te digitaliseren. Dit levert tijds- en kostenbesparing op. Het havenbedrijf was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de software ‘Hafenmeister’, die in de markt wordt gezet door het Duitse bedrijf Akquinet.

In binnenhavens en kleinere zeehavens wordt nog veel administratief werk handmatig verricht. Dit is tijdrovend en foutgevoelig. Het wordt steeds hinderlijker naarmate meer lading in containers wordt vervoerd. De administratie rondom de afhandeling van containers is ook complexer dan bij conventionele lading.

Met de software Hafenmeister kunnen binnenhavens hun processen automatiseren, waardoor ze bijvoorbeeld niet meer allerlei data in Exel-lijsten hoeven in te voeren. De software creëert koppelingen tussen onder meer het boekhoudprogramma en de systemen voor het registreren van de overslag op de terminals. Data worden direct doorgestuurd van het ene naar het andere systeem.

Veilig en betaalbaar

Gebruikers betalen maandelijks een bijdrage op basis van het aantal overgeslagen tonnen. Op die manier blijft de software ook voor kleine havens betaalbaar. Aangezien Hafenmeister als Software as a Service (SaaS) wordt aangeboden, hoeft die niet op lokale computers te worden geïnstalleerd. Over de beveiliging van hun informatie hoeven havenbedrijven zich geen zorgen te maken.

(illustratie Akquinet)

Alle data worden verzameld in een cloud-omgeving die Akquinet via zijn eigen datacenters in Duitsland ter beschikking stelt. “We voorkomen hiermee dat bedrijven bang zijn voor deze cloud-oplossing omdat ze niet weten waar ter wereld hun data zich bevinden.”

Inzicht en snelheid

Het Havenbedrijf Trier is blij met de nieuwe software die het mogelijk maakt om de spoor- en binnenvaartoverslag goed bij te houden en actueel inzicht biedt in het aantal schepen in de haven. Voortaan kan het havenbedrijf op basis van één en dezelfde database haventarieven in rekening brengen en rapportages uitdraaien.

“Onze maandelijkse rapportage aan het bureau voor de statistiek is een kwestie van één druk op de knop geworden”, zegt havendirecteur Volker Klassen. “Bovendien worden de gegevens meteen in het juiste formaat verstuurd. Dit reduceert het aantal manuele handelingen, bespaart tijd en voorkomt fouten.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.