Op Times Square schitterde vorige week plotseling een levendig billboard over de Egyptische boost van de wereldeconomie: het Suezkanaal is verbreed, verdiept en heeft zelfs een lateraal kanaal gekregen, om grotere schepen meer frequent de ruimte te geven.
Wat? Was Egypte niet één van die landen in het Midden Oosten waar de fluwelen revolutie een paar jaar geleden volledig uit de hand was gelopen, waar toeristen doelwit van terroristen zijn en dus massaal wegblijven?
Werk je voor een baggerbedrijf, dan kom je niet als toerist. De Nederlandse baggerconcerns Boskalis en Van Oord hebben de klus samen met Jan de Nul (België) en NMDC (Abu Dhabi) bijna binnen een jaar geklaard.
Abdel Fattah al-Sisi of kortweg Generaal Sisi is niet langer militair maar burgerpresident en hij is bijna heilig verklaard in Egypte, want hij gaat het land weer welvaart brengen en zo mogelijk nog knapper is dat hij de religies met elkaar verzoent. Wie dat kan in het Midden-Oosten, verdient een plekje op een billboard. Wat een goed voorbeeld voor Europa: laat de economie opveren door een kanaal te verruimen.
Hij vraagt overigens wel geld aan passerende schepen, waarvan de eigenaren nooit hebben gevraagd om een verbreding of verdieping van het Suezkanaal. Dat is dan weer niet zo’n fijn voorbeeld voor de Europese binnenvaart. Egypte heeft 8 miljard gestoken in dit project. Dat geld werd grotendeels opgehaald bij de bevolking in ruil voor aandelen. Dat hebben ze afgekeken van de veerdienst TESO die al meer dan honderd jaar tussen Texel en Den Helder over het Marsdiep kruist. Texels Eigen Stoomboot Onderneming startte in 1907 met elke inwoner van het Waddeneiland een aandeel te bieden voor tussen de 5 en 25 gulden. Beter goed gejat dan slecht verzonnen. We kunnen daar vast wel wat mee in de binnenvaart. Je moet niet te klein denken. Het Grote Binnenvaart Eigen Kanaal.
O nee, dat had ik niet moeten zeggen. Dan schrikken Mittellandkanaal-fetisjisten wakker, die hun kanaal door willen trekken naar Rotterdam. Daar haal je Times Square niet mee. Misschien wel met het oude idee van Kees de Vries om een vaarweg onder of door de Alpen te graven. Het elektronische billboard op Times Square toont Maria von Trapp op de oever van het Alpenkanaal, dansend met een sliert blije kinderen achter zich aan, eindelijk verlost van de trucks en treinen die door de Alpen trekken. Wie goed luistert, hoort ze al zingen, want ze hebben een Grote B.E.K.