- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwGroningen Shipyard bouwt tanker Girbaud

Groningen Shipyard bouwt tanker Girbaud

- Advertentie -

Delen

Groningen Shipyard in Waterhuizen bouwde de Sunrisetanker Girbaud en leverde deze onlangs op. De ‘ultralight’ tanker met als thuishaven Bremen is 85 meter lang en 9,60 meter breed. Met een diepgang van 3,00 meter heeft het schip een laadvermogen van 1.648 ton. Het schip wordt voortgestuwd door twee 500 pk sterke Volvo Penta D13MH hoodmotoren, geleverd door Groeneveldt Marine Service.

Groningen Shipyard
Groningen Shipyard BV bouwt zo’n tien nieuwe schepen per jaar. Het betreft met name dubbelwandige binnenvaarttankers van eigen ontwerp. De bouwtijd van een kant-en-klaar binnenvaartschip is gemiddeld 21 weken. Daarnaast bouwt de werf onder de rook van Groningen aan het Winschoterdiep ook passagiersschepen en zeeschepen en houdt zij zich bezig met ombouw en reparaties.

(foto De Binnenvaartkrant)

De werf is een werkmaatschappij van Hogau Scheepsbouw BV van de Duitse DGA’s Christian Hochbein en Daniël Gausch. De werf met zo’n 180 medewerkers heeft een staalbouwcapaciteit van zo’n 10.000 ton per jaar.
Groningen Shipyard heeft alle disciplines in huis voor scheepsbouw van a tot z; van ontwerp tot ingebruikname. Met een plasmasnijmachine en lasrobots kan de werf aflassen met een constante, goede kwaliteit.

Langshelling
Dankzij deze technische uitrusting en het gekwalificeerde personeel is de onderneming in staat om alle werkzaamheden tijdens de nieuwbouw en de technische afbouw van casco’s van zee- en binnenvaartschepen in eigen huis uit te voeren, van de beginplanning tot aan het kant-en-klare schip. Groningen Shipyard beschikt over een unieke langshelling. Daarop kunnen zware schepen tot een maximale afmeting van 135 bij 15,80 meter zonder risico te water worden gelaten.
Groningen Shipyard wil vakkundigheid, betrouwbaarheid, kwaliteit en klantgerichtheid bieden. Het continue streven naar voortdurende innovatie – zowel in bouwproces als eindresultaat – resulteert in korte bouwtijden, exacte tijdsplanningen en concurrerende prijzen.

Materiaalkeuze
De hoge kwaliteit van werk zit – naast een hoge mate van vakmanschap – in materiaalgebruik. Zo gebruikt Groningen Shipyard bij nieuwbouwprojecten uitsluitend West-Europees scheepsstaal, dat niet alleen een betere kwaliteit en oppervlaktegesteldheid heeft, maar ook beter snij- en lasbaar is dan materialen uit andere regio’s.
Ook bij de overige materialen maakt de onderneming bij voorkeur gebruik van kwaliteitsproducten van Duitse en Nederlandse makelij en van betrouwbare toeleveranciers.

(foto Jan Johan ten Have)

Het lichtgewicht dubbelschroefs tankertype Sunrise combineert een groter draagvermogen met een wezenlijk lager brandstofverbruik. Deze optimalisering van de type C-tanker van 85 bij 9,60 meter verbruikt zo’n 20 procent minder brandstof dan schepen van vergelijkbare grootte.
Bovendien kan het schip bij dezelfde diepgang een kleine 200 ton extra lading meenemen. Dat heeft er onder meer mee te maken dat bij het ontwerp van de Sunrise het totale leeggewicht is gereduceerd van de gebruikelijke 480 naar 442 ton. Dit kan door het gebruik van de hoogwaardiger en sterker, maar ook wat moeilijker te verwerken staalsoort DM36.

Dubbelschroefs
De dubbelschroefs aandrijving van de Sunrise is allerminst gebruikelijk voor tankers van dit formaat. Toch zien GSY-directeuren Christian Hochbein en Daniel Gausch en hun team grote voordelen. Zo zijn de schroeven kleiner van formaat waarmee aandrijving mogelijk is door aanzienlijk kleinere hoofdmotoren.
Waar in de machinekamer van vergelijkbare schepen 1.100 tot 1.300 pk aan hoofdmotoren staat, is de Sunrise uitgerust met twee Volvo Penta D13 motoren van zo’n 500 pk per stuk. Deze drijven twee schroeven met een diameter van 1,30 meter aan, zo’n 30 centimeter kleiner dan de gebruikelijke 1,60 meter.Voordeel van de kleinere schroeven is bovendien dat varen met geringere diepgang mogelijk is.
De motoren zijn met de eigen autokraan te takelen, wat vervanging binnen 48 uur mogelijk maakt. Bovendien reduceren de kleinere motoren het totaalgewicht van het schip met ongeveer tweeënhalve ton.

B. Dettmer Reederei
Onder het motto ‘Waar water is, is onze weg’ biedt B. Dettmer Reederei sinds 1947 transport-oplossingen voor Europese waterwegen. Met een eigen vloot van 25 tankschepen is B. Dettmer Reederei een van de grootste en krachtigste Duitse rederijen voor de West-Europese kanalen en
Elbetransport.
De vloot omvat zowel enkel- als dubbelwandige tankers, die met name georiënteerd zijn op de aardoliesector en speciale toepassingen in het transport van chemicaliën. Het totale transportvolume van B. Dettmer Reederei bedroeg in 2012 ruim 3,4 miljoen ton. In samenwerking met de leden van de groep Dettmer Tank Farm in Magdeburg biedt de B. Dettmer Reederei ook transp1ortoplossingen van en naar Oost-Europa.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -