‘Gerrie van Tiem en Marcel Zweers van TeamCo Shipyard komen met goede en daadkrachtige ideeën; alles loopt perfect op schema en bovendien klopt de prijs-/kwaliteitverhouding. Ik kan gerust zeggen dat ik bij TeamCo zorgeloos en probleemloos heb laten afbouwen. Ik vertoon me zelden op de werkvloer, want Gerrie en Marcel doen wat ze beloven.’ Dat zegt Martin Deymann van de gelijknamige rederij uit het Duitse Haren (Ems), en niet voor de eerste keer.
Na deze woorden zal het waarschijnlijk niemand verbazen dat op de werf van TeamCo in Heusden met regelmaat schepen worden (af-)
gebouwd voor Reederei Deymann. Op vrijdag 11 juli doopte Maxine Deymann, de jongste dochter van Martin, samen met Maristen-pater Dieter Sievers de 6.300 ton metende bunkertanker Maxine Deymann.
Het was voor TeamCo het vijfde schip dat op de Heusdense werf is gebouwd voor Deymann. Na het (tanker)koppelverband Tanja I & II volgden de tankers Rudolf Deymann, de Erasmus en, als 26e schip van de Deymann-vloot, de met een 28 meter lange giek uitgeruste Maxine Deymann.
Uitgebreid pompsysteem
De bemanning zal zich zonder twijfel snel thuis voelen aan boord van de bunkertanker Maxine Deymann. Het schip, met een afmeting van 135 x 15 meter, is namelijk luxe uitgevoerd, hetgeen zich het beste openbaart in de woning en in de door EBR geleverde, overzakbare stuurhut met zeer fraaie lessenaar. Marcel Zweers zegt verder over een aantal opvallende details aan boord: ‘We hebben het Chinese casco gekocht van Veka en het schip vervolgens turnkey opgeleverd.’
‘Maxine Deymann wordt voortgestuwd door twee door Koedood geleverde Mit-subishi-motoren van 1.278 pk elk. De bunkergiek heeft een lengte van 28 meter, hetgeen 3 meter langer is dan gebruikelijk op dit type schepen. Het laad-/lossysteem, met een capaciteit van 1.200 ton per uur, is geschikt voor twee partijen.’
‘Het pompsysteem is qua mogelijkheden een van de meest uitgebreide voor een dergelijk schip. In nauwe samenwerking met Martin Deymann en rederij Unibarge hebben we een innovatief systeem ontwikkeld waarmee we per twee tanks – er zijn achttien tanks aan boord – een partij kunnen kiezen.’
Zero incidents
De bunkertanker zal door Unibarge worden ingezet in het ARA-gebied. Het bevrachtingskantoor uit Zwijndrecht haalde onlangs het nieuws door als eerste bevrachter in de binnenvaart het OHSAS 18001 certificaat te behalen. Onder de vlag van Unibarge varen zo’n vijftig dubbelwandige tankers. Het bevrachtingskantoor streeft naar perfectie en dat kan volgens de directie alleen door hoge operationele, arbo-, veiligheids- en milieuprestaties te leveren. Dat is ook noodzakelijk, want OHSAS 18001 vereist dat het streven naar zero incidents centraal staat in het beleid van een organisatie. Bij het proces van laden, lossen en vervoeren van gevaarlijke stoffen een mooie uitdaging voor Unibarge én de schippers die voor het bevrachtingskantoor varen.
Unibarge heeft sinds de oprichting in 2007 een stormachtige groei doorgemaakt en daarmee een stevige positie verworven in de markt van het vervoer van blanke en zwarte olieproducten. Voor de bevrachter varen louter dubbelwandige tankers die voorzien zijn van de nieuwste technieken. De Maxine Deymann is daar sinds kort een fraai varend voorbeeld van.
Bij TeamCo Shipyard is sinds de start in 2005 zo’n 90 procent van alle type binnenvaartschepen gebouwd. De werf staat erom bekend technisch uitdagende projecten aan te nemen. Dat geldt zeker voor de unieke opdracht van de bouw van een LNG-bunkertanker van 110 x 13,50 meter.
Opdrachtgever Argos haakt hiermee in op de veranderende vraag naar alternatieve energiebronnen. Deze vooruitstrevende bunkerboot komt in 2015 in de vaart en is geschikt om de binnen- en zeevaart te voorzien van LNG als brandstof.
Daarnaast heeft TeamCo de opdracht voor vier passagiersschepen. ‘We richten ons op de nichemarkt; dat heeft als grote voordeel dat we door die specialisatie ook in moeilijke tijden doorlopend werk hebben. We zijn dolblij met de opdrachten die we krijgen en het vertrouwen dat we krijgen van onze klanten. Zo verbreden we onze knowhow en kennis. We onderscheiden ons doordat we met elke klant meedenken en met ons advies dat past bij zijn wensen en doelstellingen.’
Het is dan ook geen toeval dat jaarlijks zo’n tien splinternieuwe binnenschepen en kleine zeeschepen de werf in Heusden verlaten. De klanten kregen wat ze wilden van een bedrijf waar kwaliteit en expertise de rode draad vormen.
(Jan Hoek)