- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGroener kan niet

Groener kan niet

- Advertentie -

Delen

In 1959 stond bij ons de koolteer nog binnen handbereik in het herft. Langs de wal waren nog geen inzamelplaatsen voor wat toen als normaalste zaak van de wereld overboord ging. Het was het jaar dat het ss Rotterdam in de vaart kwam. Iedereen vergaapte zich aan de mooie lijnen van dat mooie passagiersschip. Het had een mooi profiel met iets kenmerkends: er waren geen schoorstenen geplaatst. Dat was nog niet eerder vertoond. In samenhang met de op driekwart van achter geplaatste machines kreeg het schip een voor die tijd futuristisch ogend profiel met slechts twee hoge rookkanalen. Dat hield geen verband met milieuvoorschriften; die waren er nog niet. Het was wel mooi meegenomen voor de dekken en de mooi geklede gasten die daardoor geen last hadden van rook en roet. Ook bleef op die manier de lucht zoals hij in de brochures aan de passagiers was beloofd: schoon en gezond. De Rotterdam kon zich wel wat hoogte permitteren, ze heeft een kruiplijn van ruim 41 meter.

♦ Tanja Deymann I en II: kanaal- en groen draagvermogen

De laatste nieuwbouw van Reederei Deymann zal evemin last hebben van rook of roet. Ook de schone lucht in de wijde omgeving wordt geen kwaliteitsverlies aangedaan. Hooguit aan wat luchttrillingen door temperatuurverschillen kun je zien dat het afvoerkanaal gebruikt wordt. Tanja en Martin Deymann hebben weloverwogen gekozen voor de inbouw van een nabehandelingsysteem van hun zojuist bij TeamCo opgeleverde kvb Tanja Deymann I – Tanja Deymann II.

SootTech
In Den Bosch spreken wij op de Milieuvakbeurs voor besparen en benutten met Hans van Burk. Hij is salesmanager bij SootTech uit Enschede, een dochteronderneming van de Zwitserse onderneming Hug Engineering. Van Burk schetst op ons verzoek het beeld van de markt waarbinnen SootTech zich verdienstelijk maakt. De klantenkring bestond aanvankelijk uitsluitend uit de luxe jachtwerven die de onderneming opdracht gaven voor de inbouw van katalysatoren en filters.

(foto Johan de Witte)

Veel lees je daar niet over; het is not done om over deze vermogende klanten te publiceren. Naast zijn karaktervolle bijdrage aan een schoner milieu krijgt zo’n jachteigenaar eveneens de bijkomende aangename neveneffecten van zijn investering: roetloze teakdekken en jachtlak die geen dagelijkse sopbeurt nodig heeft. En tijdens de lunch op het zonnedek hebben de gasten geen last van rook of luchtjes en blijft het witte tafellinnen mooi schoon.

‘Cleanest ship’
In de loop van de tijd verbreedde SootTech’s kring van opdrachtgevers zich in snel tempo. Locomotieven van de spoorwegen, generatorsets en de kassenbouw. In onze branche kreeg het cleanest ship mts Victoria in 2007 veel Europese aandacht door de vermindering van 90 procent op stikstofoxiden (NOx), 98 procent minder fijnstof (PM, roet) en 99 procent minder zwaveloxide (SOx). Samengevat: bijna geen lucht- en waterverontreiniging.
Havendiensten en Loodswezen volgden het voorbeeld. De Loodsdiensten hebben binnen hun meerjarenplanning voor de vervanging van hun vloot de schepen een duurzaam en milieuvriendelijk etiket beloofd. De eerste loodstenders binnen die belofte zijn inmiddels in de vaart. Het zijn de jet-aangedreven tenders Acquilla, Drako en de Orion. Met dit project verwierf het Loodswezen zelfs een nominatie voor de KNVR Shipping Award 2010.
Ook multinational AkzoNobel besloot via verhoging van vrachtprijzen van NPRC’s zoutpendel een bijdrage te leveren zodat de schepen Antonie, Cofelica, Linda, Syracusa en Shalimar op dezelfde wijze werden uitgerust met de laatste stand van de groene techniek.

SCR-katalysatoren
Bij het kvb Tanja Deymann I – Tanja Deymann II heeft SootTech in nauw overleg met Arie Koedood een opstelling gemaakt voor de inbouw van Nauticlean-roetfilters in combinatie met SCR-katalysatoren (Selective Catalytic Reduction).
Met investeringen zoals deze zal de binnenvaart haar milieuvoorsprong op het vervoer met luchtbanden ruimschoots kunnen blijven behouden. Of het goede voorbeeld van Reederei Deymann veel navolging krijgt hangt nog even in de (schone) lucht.

(Hans Heiligers)

De schema’s geven inzicht in wat zich in de grote geïsoleerde ‘black box’ in de machienkamer afspeelt. (illustratie SootTech)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -