- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGrensverleggend en vernieuwend

Grensverleggend en vernieuwend [HME 25 jaar]

- Advertentie -

Delen

Holland Marine Equipment beleeft dit jaar nóg een jubileum: de uit de vereniging ontstane BV die “grensverleggende activiteiten voor de maritieme industrie” ontplooit op de gebieden export, innovatie en trainingen, bestond op 1 juli vijf jaar.

 

Gert-Jan Huisink: “We discrimineren niet; we werken voor iedereen.”

HME V is in 2006 ontstaan vanuit Vereniging Holland Marine Equipment. Toen heette het nog Holland Marine Projects, twee jaar later werd het HME BV. Directeur Gert-Jan Huisink: “We doen eigenlijk alle projecten die vroeger door de vereniging werden gedaan. De vereniging is onze aandeelhouder. We werken voor de branche en alles wat we doen moet ten dienste staan van de branche.”
HME BV heeft zijn activiteiten ingedeeld in drie thema’s: export, innovatie en trainingen. De collectieve activiteiten helpen bedrijven hun (buitenlandse) marktpositie te versterken, maar HME stimuleert ook vernieuwing (binnen bedrijven en binnen de maritieme sector) en verspreidt knowhow binnen de maritieme cluster.

Holland Marine House
Voor de export organiseert HME BV onder meer handelsmissies, collectieve deelnames aan beurzen en voert het bureau marktbewerkingsprogramma’s en promotiecampagnes uit. “Exportpromotie voor Nederlandse bedrijven die in het buitenland zaken doen”, vat Huisink samen. Het Nederlandse landenpaviljoen op beurzen presenteert zich sinds twee jaar onder de naam ‘Maritime by Holland’. Daaruit spreekt de kracht van de Nederlandse maritieme sector: de cluster van in totaal 11.000 bedrijven kan elke wens vervullen.
De inspanningen richten zich logischerwijs op regio’s die door hun scheepsbouw of doordat er veel scheepseigenaren zitten, interessant zijn voor Nederlandse bedrijven. Het Verre Oosten is al jaren een van de speerpunten. En niet alleen China en Korea: “In Vietnam zijn we inmiddels ook begonnen, in India en Bangladesh zijn we geweest. In september hebben we in Maleisië een beurs in samenwerking met redersvereniging MASA. Thailand en Filippijnen doen we in oktober. Vorig jaar zijn we naar Indonesië geweest om te zien wat daar te doen is. In Singapore zitten we veel.”
HME BV kijkt zowel naar bestaande als opkomende markten. “Uit opkomende markten moet de groei vandaan komen. Het past ook bij de pioniersgeest die aan de basis lag van onze ontstaansgeschiedenis: we willen samen de wereld veroveren. Dat zie je nog steeds in al onze projecten terugkomen. Ik vind het ook elke keer weer inspirerend om een week met de bedrijven op pad te gaan in het buitenland.”
Per missie gaan er gemiddeld tien tot twaalf bedrijven mee. “We brengen hen tot aan de deur; ze moeten zelf hun deals sluiten. Wij zitten niet in het commerciële traject. Dat willen we ook niet.”
Een van de opkomende markten is Brazilië. Daar investeert HME BV volop in contacten en naamsbekendheid. Zo is er in 2009 een Holland Marine House opgezet met steun van de Nederlandse overheid. Bedrijven kunnen van de commerciële kantoren gebruik maken als basis voor hun marktactiviteiten in het land. Er zijn ook Holland Marine Houses in China, Vietnam en Rusland.
Rusland is ook een land met enorme potentie, aldus Huisink. “Zowel op scheepsbouwgebied als in de kust- en binnenvaart.”
Ook de Verenigde Staten en het Midden-Oosten staan continu op de radar van HME BV. Dichter bij huis liggen ook nog steeds nieuwe kansen. “Binnen Europa richten we ons meer op de reders dan op de werven.”

Subsidies

 

Uit de naam ‘Maritime by Holland’ spreekt de kracht van de Nederlandse maritieme sector: de cluster telt in totaal 11.000 bedrijven. (foto HME)

De Nederlandse maritieme industrie heeft wereldwijd een ijzersterk imago, dat gestoeld is op kwaliteit, betrouwbaarheid en innovatie. “Dat innovatieve deel kun je wel roepen; je moet het ook blijven waarmaken. Daarom zijn we tien jaar geleden begonnen met innovatieondersteuning. Bij de projecten doen we dat in twee richtingen. De eerste is dat we de overheid helpen bij het implementeren van stimuleringsbeleid voor bedrijven. Zoals stimuleringsregelingen voor de zeevaart en voor de binnenvaart, het Innovatieprogramma. Wij zochten daar bedrijven bij en hielpen hen er gebruik van te maken. In het kader van de Zeevaartimpuls hebben wij ongeveer driekwart van de kleine projecten gedaan.”
Bedrijven maken dankbaar gebruik van de hulp die HME biedt. Zo’n subsidietraject is behoorlijk intensief en bedrijven zitten niet te wachten op alle administratieve handelingen die ervoor nodig zijn.
De tweede richting is dat HME BV bedrijven helpt bij het realiseren van vernieuwende ideeën. “We doen geen technologisch onderzoek, maar koppelen bijvoorbeeld klanten aan een project. Ontwikkelt een bedrijf een nieuw waterbehandelingssysteem, dan zoeken wij bijvoorbeeld een reder die dat wil uitproberen. Dan maken we er een demonstratieproject van en kijken we welke kennisinstellingen kunnen helpen bij de ontwikkeling en zoeken we er subsidie bij. Onze kracht zit dan in het combineren, het aan elkaar knopen van partijen.”
“Zo creëren we dynamiek en samenwerking tussen werven, toeleveranciers, reders, kennis- en onderwijsinstellingen en iedereen die betrokken wil zijn. Die dynamiek wordt ook door anderen gezien: ze zien dat wij goed zijn in knallen.” Waarmee Huisink de bij HME BV heersende doe-mentaliteit illustreert.

Voor iedereen
Een eigen initiatief van HME BV is het project Shore Support voor de kustvaart. Daarmee wordt iets gedaan aan de mismatch tussen de kwalificaties die op zee van de bemanning worden geëist en de werkzaamheden aan boord. “De kwalificaties worden internationaal vastgesteld en lopen dertig jaar achter op de praktijk. In Nederland werken we met heel moderne technieken. Bij Shore Support beschouwen we een schip als onderdeel van een netwerk; op operationeel en technisch gebied. Daarom regelen we de ondersteuning vanaf de wal ook anders. Beter en veiliger.”
46 bedrijven en organisaties doen aan Shore Support mee. Zowel werkgevers als werknemers, de overheid, werven, toeleveranciers, brancheverenigingen, en het onderwijsveld zijn vertegenwoordigd.
Het toont aan dat HME BV als uitvoerende partij zaken los weet te trekken, van de grond krijgt. “We discrimineren niet; we werken voor iedereen. Niet alleen voor leden van Vereniging Holland Marine Equipment. Ook aan onze trainingen mag iedereen meedoen.”
Die open instelling resulteert wel weer in nieuwe leden. Niet zelden gaan bedrijven die via een training kennismaken met HME BV van meer diensten gebruik maken – en zien ze het belang in van de vertegenwoordiging door de vereniging.
“We werken vooral voor MKB-bedrijven: toeleveranciers, maar ook werven en reders. En voor brancheverenigingen, werkgeversverenigingen. Bijvoorbeeld in de Proeftuin Maritieme Innovatie voor Werkgevers Drechtsteden. We doen ook projecten voor het ministerie van Economische Zaken en Innovatie, voor lokale en regionale overheden. Zoals Havenbedrijf Rotterdam. We kunnen voor iedereen werken zo lang het maar ten dienste is van de Nederlandse maritieme industrie.”

Trainingen
Trainingen vormen de derde pijler van HME BV. Die zijn bedoeld voor professionals die in de maritieme sector werken. Inhoudelijk gaat het om kennis die in het reguliere onderwijs noch bij andere instellingen wordt aangeboden. Eén van de succesnummers is ‘Scheepsbouw voor niet-Scheepsbouwers’, bedoeld voor nieuwkomers in de sector. Met name mensen met een salesfunctie die uit een andere branche overstappen. Die leren er in een kort tijdsbestek het vakjargon, de manier van werken en de processen in de scheepsbouw.
Er zijn ook diepgravende technische trainingen, die in de meeste gevallen samen met gespecialiseerde bedrijven en onderwijsinstellingen (zoals de TU Delft) worden samengesteld. Populair is de ‘Marine Propulsion Course’, een trainingsserie die de complete voortstuwingstrein behandelt en de samenhang tussen de onderdelen.
“Bij de trainingen besteden we ook veel aandacht aan innovatie. De trainingen helpen eraan mee dat de kennis verspreid wordt. Zo versterken training, innovatie en export elkaar. Daarom zijn dat onze drie pijlers – en doen we ook niets anders dan dat.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -