In Gent wordt geƫxperimenteerd met emissieloze stadsdistributie over water. Centraal staat een elektrisch schip, dat is ontstaan uit het project Inland Waterway Transport Solutions for Smaller Waterways (IWTS 2.0). De Groote-Houtboerke en Tesco bouwden het schip van 14,95 bij 4 meter. Deze Green Wave heeft een laadcapaciteit van 20 ton en kan allerlei soorten lading vervoeren over kleine waterwegen.
Na enkele maanden testen met deze elektrisch aangedreven urban boat zijn met succes enkele proefvaarten georganiseerd met bakstenen, zand en pleisterkalk in de Gentse binnenstad. Samen met de stad Gent en De Vlaamse Waterweg zal Urban Waterway Logistics, waar De Groote-Houtboerke lid van is, nu de laad- en losinfrastructuur in Gent in kaart brengen en kijken welke laad- en lossystemen geschikt zijn. De urban boat zal de komende jaren aan meerdere proefprojecten deelnemen om de stedelijke distributie van bouwmaterialen te realiseren.
Aandeel binnenvaart verhogen
Binnenvaart kan een belangrijke rol spelen om de mobiliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid van een stad te verbeteren, denkt Lydia Peeters, de Vlaamse minister voor Mobiliteit en Openbare Werken. āDoor in te zetten op innovatie en duurzaamheid, kan dit type vaartuigen het aandeel van de binnenvaart verhogen. Dat draagt niet alleen rechtstreeks bij aan de modal shift van de weg naar de waterweg, maar maakt steden ook veiliger voor fietsers en voetgangers.ā
De Vlaamse Waterweg vindt innovatie op en rond de vaarwegen belangrijk. Met nieuwe vaarconcepten wil de vaarwegbeheerder steeds meer waterwegen inzetbaar maken voor goederenvervoer. Tegelijk stimuleert De Vlaamse Waterweg bedrijven om de binnenvaart te gebruiken voor goederenvervoer. Ze werken daarvoor samen met partners uit binnen- en buitenland, zoals onder andere met de POM Oost-Vlaanderen in het IWTS 2.0-project. Binnen dit project wordt onderzocht hoe bedrijven geholpen kunnen worden bij een verschuiving van hun goederenstromen naar het water.
Nieuwe vaartuigen
Zo werd recent een studie afgerond die industrieterreinen in kaart brengt die over water bereikbaar zijn. Ook bestaande openbare kades zijn geĆÆnventariseerd. Met de uitkomsten wil De Vlaamse Waterweg haar beleid rond kaaimuren en bedrijventerreinen verder verbeteren. De POM Oost-Vlaanderen brengt ondertussen ook de behoeften en knelpunten voor een modal shift naar binnenvaart in kaart. De ontwikkelingsmaatschappij ontwikkelt en test daarnaast een aantal overslagmogelijkheden.
āWe investeren samen met alle mogelijke partners voortdurend in innovatieve vervoersconcepten waardoor binnenvaart ook meer en meer geassocieerd wordt met kleinere volumes en vervoer van pallets en afgewerkte productenā, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. Daarom ondersteunt de vaarwegbeheerder de ontwikkeling van nieuwe types vaartuigen zoals Green Wave, dat ontwikkeld werd binnen het IWTS 2.0-project. āGreen Wave is een goed voorbeeld van een nieuw type vaartuig: het is een compact schip voor stadsdistributie dat voldoet aan de laatste milieunormen. Het vult de huidige vloot dus perfect aanā, aldus Chris Danckaerts.
Bouwmaterialen
Het Green Wave-project komt voort uit de samenwerking van verschillende partners, ook uit andere sectoren. Zo werkt De Groote-Houtboerke nauw samen met het consortium van Urban Waterway Logistics. Daarin zitten onder meer verschillende handelaren en producenten van bouwmaterialen. Het gaat onder andere om Gedimat De Groote-Houtboerke, Bouwpunt OVB, Gedimat Van Vlaenderen, Wienerberger, Ebema, Saint Gobain, Isover, Tesco, BLL, Van Wingen en Zero Emission Solutions. Samen onderzoeken ze manieren om in Gent en andere steden een duurzame stedelijke logistieke flow te ontwikkelen en een optimale belading van de vaartuigen te realiseren.
āSamenwerking dringt zich ook op met andere partijen in de logistieke keten met name het voortransport en de last mile-beleveringā, legt AndrĆ© de Groote, afgevaardigd bestuurder van De Groote-Houtboerke uit. Het gaat dan bijvoorbeeld over elektrische vrachtwagens en bestelfietsen. Door het grote gewicht en soms grote volume bij bouwmaterialen is daar extra onderzoek en investeringscapaciteit nodig.
Duurzaamheid staat bij de partners hoog in het vaandel: āWe willen een bottom-up stimulans zijn voor duurzame belevering van werven en klanten. Daarbij horen niet enkel emissiearme voertuigen op LNG, HvO en andere brandstoffen maar ook emissieloze vaartuigenā, besluit AndrĆ© de Groote.
IWTS 2.0
IWTS 2.0 staat voor Inland Waterway Transport Solutions: mobilising small waterway transport potentials en wil oplossingen zoeken voor transport via binnenvaart.
Voor grote goederenvolumes is binnenvaart een economisch en klimaatvriendelijk transportalternatief. Nochtans blijven vele Europese waterwegen niet of ondermaats gebruikt. IWTS 2.0 wil hierin mee verandering brengen.
Het project focust daarom op de bewustmaking van de mogelijkheden die de binnenvaart kan bieden, innovatie in de ontwikkeling van kleine schepen en in overslagmethodes, bedrijven ervaring helpen opdoen rond het gebruik van binnenvaart en de aanmaak van opleidingsmateriaal voor de binnenvaartsector.
Projectpartners zijn: Maritieme Academie Harlingen (NL) Lead Partner, POM Oost-Vlaanderen (B), SSPA (S), University of Hull (vK), Bremen Ports GMBH & Co KG (D), De Vlaamse Waterweg (B), Canal and Rivertrust (vK), Provincie Friesland (NL), gemeente Smallingerland (NL), De Groote-Houtboerke NV (B).