Goblin krijgt permanente vergunning voor CCR I-motor

0

Het Nederlandse het motorvrachtschip Goblin heeft van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart een permanente vergunning gekregen om te varen met een CCR I-motor, terwijl het ROSR eigenlijk een CCR II-motor voorschrijft. Een voorwaarde is wel dat het uitlaatgasnabehandelingssysteem permanent is ingeschakeld.  

Het 135 x 11,45 meter grote drogeladingschip van Scheepvaartbedrijf Vranken is sinds 2013 in de vaart. Het was door Koedood Dieselservice uit in Hendrik-Ido-Ambacht, in samenwerking met Oechies Elektrotechniek en Hybrid Ship Propulsion, voorzien van hybride voortstuwing. Destijds schreef het ROSR een CCR II-motor voor.

Emissiemetingen

Eerder had de CCR al tijdelijk toestemming gegeven; voor de duur van vijf jaar. De Rijnvaartcommissie stelde wel als eis dat het voortstuwingssysteem werd uitgerust met een uitlaatgasnabehandelingssysteem in de vorm van SCR-katalysatoren. De emissies moesten bovendien jaarlijks worden gemeten (door een door de Raad voor Accreditatie erkend meetbedrijf).

“Hierbij moesten de emissies minstens de grenswaarden van de CCR II-norm halen. De overgelegde metingen hebben nu aangetoond dat met de voortstuwingsinstallatie de CCR II norm ruimschoots wordt gehaald”, maakte de CCR 5 augustus bekend.

“Overeenkomstig artikel 2.20 van het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR) is nu een nieuwe aanbeveling afgegeven (Aanbeveling nr. 6/2019). Onder de voorwaarde dat het nabehandelingssysteem permanent ingeschakeld is en dat voldaan wordt aan bepaalde veiligheidseisen, mag het schip nu verder varen en hoeft niet meer jaarlijks te worden gemeten.”

 

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.