- Advertentie -
- Advertentie -

Gek doen

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

Toen in maart 2015 het Máxima­kanaal werd geopend, voer Koningin Máxima op het partyschip Pure-Liner door Sluis Empel, gevolgd door het containerschip Juliam. Ze stond buiten aan dek, voorop, bijna als Kate Winslet in die onsterfelijke scene in de film Titanic. Volgende maand op de verjaardag van haar man steekt Máxima de Nieuwe Maas over in een typisch Rotterdamse watertaxi. Goed dat ons Koninklijk paar naar de Maasstad komt, beroemd om z’n aanpak van ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’.

Het Havenbedrijf ziet gek genoeg onmiddellijk spoken, alsof het gisteren 11 september 2001 was, en legt anderhalve dag het scheepvaartverkeer stil op de Nieuwe Maas en sluit de Maashaven hermetisch af. Hoe gek wil je doen? Kijk, we verwachten niet van Lex en Max dat ze deelnemen aan de festiviteiten op de Coolsingel als Feyenoord in mei eindelijk weer eens kampioen is geworden. Maar zouden ze niet een heel klein beetje geïnteresseerd zijn in een levendig bevaren Nieuwe Maas? Een vlootschouw van binnenschepen was beter op z’n plaats geweest.

In Brabant hebben ze in 2015 echt een feestje gebouwd rond de opening van het nieuwe kanaal. Toch een gebeurtenis die voorlopig in de geschiedenisboekjes staat onder de titel ‘Het laatste nieuwe kanaal’. Dat zal voorlopig zo blijven, en dat zal zeker de Koning pijn (moeten) doen, want zijn oudgrootouder Willem I zag wel het belang van de binnenvaart voor Nederland en staat daarom nog steeds bekend als ‘de kanalenkoning’. We kennen natuurlijk de Zuid-Willemsvaart die naar hem werd vernoemd, maar ook het Noord-Hollandskanaal kwam uit zijn koker, waarvoor hij overigens inspiratie had opgedaan in Engeland, of all places. In het Engeland van eind 18e eeuw zaten ze net te bedenken of het geen tijd was voor een industriële revolutie, de koker waar alle wereldwijde problemen van dit moment uit zouden komen, van klimaatverandering tot verzuring van de bodem.

Maar er komt dus voorlopig niks nieuws uit de koker van onze minis­ter van Infrastructuur, want nieuwbouw van kanalen, bruggen, sluizen en huizen levert te veel stikstofoxiden op. Bij de boeren valt niks meer te halen nu hun partij 17 zetels heeft in de Eerste Kamer. En die andere 58 zetels dan, hebben die niks te vertellen? Die hebben geen tractors. Eerst blokkeren de boeren de snelweg en nu blokkeren ze de regering, handig gebruik­makend van de positie van de Eerste Kamer, die eigenlijk alleen moet controleren of de wetten die de regering en de Tweede Kamer lanceren, wel kloppen. Het moet niet veel gekker worden. Straks wordt de scheepvaart op de Nieuwe Waterweg stilgelegd als Caroline met haar tractor de pont van Maassluis naar Rozenburg neemt.

Michel Gonlag
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -