- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwGeen zee te hoog voor Tess

Geen zee te hoog voor Tess

- Advertentie -

Delen

De belangstelling is 10 april groot bij Shipyard Trico in Rotterdam als de eigenaarsdochter Tess van Laar (3) samen met vriendin Tess van Berkum (4) de champagnefles begeleid door ‘goede vaart voor bemanning en schip’ aan scherven slingert en daarbij het msv Tess van Van Laar Maritime zijn naam krijgt. Applaus, speech en toost!

Applaus ook voor de stichting Tess goes America, opgericht voor Tess van Berkum op initiatief van Kotug BV onder het nummer NL 22 ABNA O408875534 met vermelding van ‘Open dag Tess’! Het Rotterdamse meisje met een zeldzame gezichtsaandoening kreeg van Kotug, Van Laar Maritime en Shipyard Trico financiële support voor haar laserbehandeling in New York. De donaties werden bij Shipyard Trico en tijdens de Rotterdamse Marathon overhandigd.

 

Géén sleepboot

Het 37,50 x 9,40 x 3 meter grote multipurpose support vessel heeft door zijn waaiersteven, stoere bulb, imposante brug, kraan en royaal werkdek een ‘geen zee te hoog’-uitstraling! Het casco is gebouwd door ATS in Vlissingen. Shipyard Trico tekent als hoofdaannemer.

Ondanks de aanwezige beting en kaapstander op het werkdek is dit geen sleepboot! De focus ligt op assistentie bij onder andere seismologisch onderzoek, ofwel de zee-bodem in 3D scannen voor olie-exploratie. Belangrijk hierbij is dat eventuele storing in apparatuur en voortstuwing voorkomen wordt. Hiervoor zijn motoren en equipment duplex uitgevoerd.

Drie maal Cummins 440 kW KTA19 DM staat voor de energie aan boord. Het powermanagement van EMS – de firma die tevens de gehele elektrische equipment installeerde – managet de energie voor boordspanning, apparatuur en twee Veth-thrusters die met watergekoelde elektromotoren zorgen voor low– tot fullspeed in a second.
Het hybride thruster-voortstuwingssysteem met de plus van een Verhaar-boegschroef maakt manoeuvres mogelijk die een kapitein doen smilen!

 

9Tess_0091
(foto’s Johan de Witte)

 

Geheel Nederlands

‘De Tess heeft klasse Rina Services Unresricted A1A 2, 3 en 4 worldwide met iceclass, vertelt Trico-manager John van de Wijgaart. ‘Zo’n schip is in uitvoering een uitdaging voor ons Trico-team en onderaannemers. Deze klant wilde graag invloed op dit geheel Nederlandse bouwproject. Hiertoe hebben we met Van Laar-manager René Clots niet alleen uitstekend samengewerkt maar ook geleerd betreffende specifieke uitvoering. We gaan een tweede afbouwen, waarvan het casco reeds in aanbouw is en dat vinden we een mooie waardering.’

Wie staat er tijdens de proefvaart aan het roer? ‘Nick Boer en ik mogen proefvaren.’

Geen zenuwen? ‘Natuurlijk, met twee thrusters, diesel-elektrisch, een tweede manoeuvreerpanel over bakboord en een stuurhut vol technici blijft het opletten! Overigens is de Tess op de centimeter manoeuvreerbaar.’

Heeft Trico voldoende werk? ‘De 17,50 brede tanker Noordkaap ligt in afbouw; 86 meter Hedy Jaegers volgt; de 135 meter Zembla wordt een containerschip, dan volgt de Guadeloupe, Eiltank 75 enzovoort. We weten gelukkig wat we moeten doen.’

 

Loods aan boord

We treffen René Clots, technisch manager volgens afspraak aan de gangway. ‘Eerst even rondkijken, dan weet je waar je het over hebt?’

Alle Van Laar-schepen zijn van buiten groen, de machinekamer is wit van binnen en voor de zichtbaarheid zit rood op het stuurhutdak. Om de nog natte verf te mijden springen we over de reling aan dek.

De stuurhut heeft de IJtama-touch, dat wil zeggen zeevast, hoge kwaliteit, mooi afgewerkt duurzaam materiaal en teak vloer. Twee stuurstoelen achter een “zee” van apparatuur en satelliet voor internet, screens, kaartentafel en over bakboord een havenmanoeuvreerstand, onderstrepen de professionaliteit van deze brug. De architect hiervan is De Boer in Urk.

We duiken naar de Verhaar-kopschroef en passeren onder andere koelruimtes voor de voedsel voorraad. Over twee verdiepingen tellen we acht hutten met gedeelde badkamers. De kapitein heeft een privésuite. Totaal achttien slaapplaatsen, hoewel er afhankelijk van de job met vier tot vijf mensen gevaren wordt. Een beetje kale pantry, die nog moet worden ingewijd. De allround RVS keuken heeft een zeevast imago.

 

9Tess_0041

 

EMS-powermanagement

En dan de verrassing van de machinekamer: heel ruimtelijk in vergelijking met andere zeeschepen. Schoon, zuinig, duurzaam overeenkomstig het Cummins-label. Het EMS-powermanagement is hier prominent.

‘Bij meetschepen assisteren is de speed niet meer dan 2,5 mile. Eén generator is dan voldoende. Niettemin proberen we met dubbele en uniforme uitvoeringen eventuele uitval tijdens een job te voorkomen. De schepen werken worldwide. Soms zijn ze drie maanden weg’, vertelt Clots.

Via een waterdichte deur achter in de machinekamer komen we in een technisch-droge ruimte, werpen achter het laatste waterdichte schot een blik op de Veth Trusters en klimmen weer aan dek, waar de aanblik op uitvoering en conservering het aanmonsteren erg verleidelijk maken!

Moeten jullie veel naar schepen voor service? ‘Relatief weinig. Door de hoge eisen aan onderhoud zijn er voldoende critical spare parts aan boord en vaak dubbel uitgevoerde systemen in combinatie met goed opgeleide vakkundige bemanningen, van wie sommigen al twintig jaar bij ons in dienst zijn en weten wat 24/7 betrouwbaarheid is in offshore business.’

Doen jullie veel op de eigen werf in IJmuiden? ‘Ja volop, maar zo’n Tess installeren is een te “grote broek” voor ons en reden om de professionaliteit van Shipyard Trico te zoeken. Onze werf doet alles behalve nieuwbouw. Het vraagt geen planning of offerte als een schip service of een lik verf nodig heeft. We hebben twee hellingen waarvan de bruine vloot ook veel gebruik maakt voor het knippen en scheren.’

 

Van Laar Maritime

Jacobus van Laar begon in 1925 een visopslag in IJmuiden. De nieuwe generatie – Paul, en zijn zoon Koos – kocht in 1965 twee trawlers voor sportvisserij. Deze schepen werden in 2005 omgebouwd als offshoresupportschepen. Voor vlootombouw en -reparatie liep in 2004 Scheepswerf Van Laar “van stapel”. Vandaag heeft Paul van Laar het roer in handen.

Met zijn team en familie bestuurt hij 28 schepen. ‘De Tess is onze eerste nieuwbouw en we zijn trots dat zo’n robuust schip Van Laar Maritime vertegenwoordigt in de offshore. Voor uitstekend vakwerk en samenwerking met het Shipyard Trico-team zeggen we hierbij dank en tot de volgende keer, aldus Paul van Laar in zijn doopspeech.

De van Laar’-vloot volgen brengt je wereldwijd op plekken waar gewerkt wordt in offshore en bodemexploratie. Zelf noemen ze het endless commitment in offshore. Het is onder andere assistentie bij seismologisch onderzoek en betekent er voor zorgen dat een meetschip met lange sensorlijnen achter zich ongestoord haar werk kan doen.

 

tekst: Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -