In het Duitse nationale Actieprogramma voor goederenvervoer en logistiek wordt nauwelijks aandacht besteed aan de binnenvaart. Daarom is het belangrijk dat de belangen van de sector wél goed naar voren komen in het Nationale Havenconcept. Maar een conceptversie hiervan belooft niet veel goeds. Dat blijkt uit een reactie die de Duitse binnenvaartbond BDB naar het verkeersministerie in Berlijn heeft gestuurd.
Duitse zeehavens
Het valt de bond op dat in het concept sterk de nadruk wordt gelegd op de ontwikkeling van de zeehavens en veel minder op die van de binnenhavens. Ook houdt het verkeersministerie er nauwelijks rekening mee dat de uitbreiding van de capaciteit in de ARA-havens een sterke impuls beteken voor de binnenvaart.
Ze moeten dan ook gevolgd worden door investeringen in het achterland, bepleit de BDB. In het concept wordt vrijwel alleen gekeken naar de Duitse zeehavens, terwijl juist de ARA-havens voor enorme verkeersstromen op de Rijn zorgen. ‘De Nederlandse havens spelen een enorme rol in het Duits-Nederlandse handelsverkeer’, aldus de BDB.
Lege containers
Verder bekritiseert de bond dat de regering het subsidieprogramma voor multimodale overslaginfrastructuur met slechts één jaar wil verlengen. In de binnenhavens moet meer ruimte komen voor de opslag van lege containers.
Tot slot pleit de BDB voor het uitbreiden van het aantal hotspots voor draadloos internet langs de vaarwegen. Dit is onder meer belangrijk voor het doorontwikkelen van e-learning-programma’s voor de binnenvaart.