Nederland heeft de beste haveninfrastructuur ter wereld. Dat stelt het World Economic Forum in ‘The Global Competitiveness Report 2015-2016’. Het is de vierde achtereenvolgende keer dat Nederland de eerste positie inneemt. Singapore is net als vorig jaar tweede, de Verenigde Arabische Emiraten staat weer op de derde plaats. België bleef zesde; Duitsland veertiende.
Nederland dankt zijn koppositie vooral aan Rotterdam. De mainport investeert veel in de infrastructuur. Er worden miljarden besteed aan onder andere uitbreiding van het spoorwegnet (de havenspoorlijn/Betuweroute), de capaciteitsvergroting van de N15/A15 tussen Maasvlakte en achterland. Maar ook aan de inrichting en bereikbaarheid van Maasvlakte 2, bruggen, tunnels, kades, terminals, raffinage/chemie, tankopslag (onder andere Shell, Vopak, LBC, Huntsman, LyondellBasell, ExxonMobil, VTTI, BTT, Esso), biobrandstoffen en energie (elektriciteit, LNG).
Big data
Het investeringsvolume blijft ook in de toekomst hoog, onder meer door het moderniseren van de oudere havengebieden Botlek, Waal-/Eemhaven, de haven van Dordrecht en het verdiepen van de Nieuwe Waterweg. Hiernaast gaat Havenbedrijf Rotterdam er van uit dat in de komende jaren het Theemswegtracé wordt aangepakt en de Blankenburgtunnel wordt aangelegd.
Het Havenbedrijf heeft de definitie van infrastructuur verbreed. Bijvoorbeeld de bereikbaarheid en ontsluiting van het havengebied met het gebruik van “big data”: strategische informatie uit grote hoeveelheden gegevens. Door de verschillende informatiestromen te bundelen wil de havenbeheerder de dienstverlening en de infrastructuur verder versterken en uitbreiden.