- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwForens wisselt van wacht

Forens wisselt van wacht

- Advertentie -

Delen

Nog geen ton geladen, wel met een ‘deklast’ van vijf jaar ervaring en ideeën over hoe het bestaande mooier of beter te maken, liet het nieuwe mts Forens bij zijn vertrek uit Werkendam de impressie achter van het ‘type alles erop en eraan’. Het schip draagt als sieraad een achtermast.

Van steven tot spiegel, zowel buiten- als binnenboord een ‘snoepie’ van een casco. VeKa bouwde het in opdracht van Scheepvaartbedrijf Forens BV op de werf Nova in het Tsjechische Melnik. "We zijn er een paar keer geweest”, vertelt Stefan de Vries, die samen met levenspartner Wimke Smedeman de Forens op koers houdt. "We zagen hem op de werf groeien naar 135 x 11,45 meter. Er werd nauwkeurig gewerkt, mensen waren bereid iets voor je te doen, een redelijke aanpassing was geen punt. Dan krijg je iets naar je zin, waar we hier bij VeKa op doorgeborduurd hebben."

Opvolger
De inbouwroutine zat er nog in bij familie De Vries van de vorige (125 meter) bij TeamCo in 2006. Het was toen de eerste uit het nest van TeamCo, waarbij VeKa eveneens tekende als turnkey-leverancier. Overigens leverde VeKa al eens een containerschip aan Henri de Vries, wat de relatie tekent.
In 2006 sprak Henri reeds van "mijn opvolger Stefan". Inmiddels is er van wacht gewisseld. Dat wil zeggen, Henri en Angela hebben, zoals bij een afbouwdrukke tijd gebruikelijk, volop meegedraaid. "De expertise van je ouders is altijd welkom. Het devies van mijn vader is: ‘Mooi mag, echter mooi en niet bruikbaar hebben we niets aan.’ Een visie die je met beide benen aan de grond houdt", aldus Stefan.

Twee 3508 Caterpillars geven het schip snelheid. (foto’s Johan de Witte)

"We hebben een goede tijd gehad en prima gewerkt." Samen met Wimke Smedeman heeft hij ‘het stokje’ overgenomen.
Haar kun je om een boodschap sturen! Zij is creatief en richt haar woning anders in dan standaard. Simpel houden en toch leuk, is haar hobby. Met de kleuren zwart, wit en paars in combinatie met zilver design op fraaie kasten kan haar woning op de cover van een woningmagazine. De inrichting hebben ze bij Paans Werkendam gevonden.
Met de stoffering heeft Ruud Boogaard (een vriend van Stefan en Wimke) een hoofdrol gespeeld. Zijn bedrijf heet Rembrandt en bevindt zich in Ridderkerk. Welke vorm of stof een bank ook heeft, of die 25 meter lang is, een chaise longue of twijfelaar maakt niet uit. Rembrandt levert specialisme en is evenals dat van de meester: kunst!
De basis hiervoor hebben de jongens van Johan de Leeuw getimmerd. In de stuurhut zijn ze ‘uit hun dak gegaan’. Eenvoudig: schitterend comfort. De stuurhut komt van Kampers, is naar eigen idee ingericht met een notenhout-zwart gespoten lessenaar. De apparatuur is van Alphatron, die zorgt dat déze Forens geen file veroorzaakt, maar voorkomt!

Kobaltblauw
De Forens is herkenbaar aan zijn kobaltblauwe boeiing, grijze dek, gele signaal en letters. Het schip heeft een dubbele mast achter de stuurhut met een stuurhutbrede vleugel er tussen, van het merk Alubouw de Mooy ‘type Forens’. Robin Sybrands van VeKa was de laatste maanden het aanspreekpunt. Het schip is onder Lloyds gebouwd, vertelt hij. "Het is altijd weer een uitdaging om een mooi resultaat neer te zetten. We hebben daar onze mensen voor, die inmiddels weten waar het langs gaat in de nieuwbouw."

De Forens heeft twaalf tanks en zes Bornemann-pompen. Een Sygo-beladingsmeter maakt van elke kilo een punt. Tweemaal 3508 Caterpillar geeft het schip snelheid. Verhaar (met een C18 Caterpillar) controleert beweging. De Waal-roeren houden het schip op koers. Cummins levert met vier generatoren energie voor de lospompen en boordenergie. Een Heatmaster-ketel zorgt voor de ladingverwarming. Werkina Elektriciteit zorgt voor functie en Jaegers Shipping voor lading.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -