Vakbond FNV Havens krijgt steun van Rotterdamse havenbedrijven voor een volledig zelf door de havensector gefinancierde zwaar werk-regeling. Ze hebben een structurele en verbeterde Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) voor de havensector afgesproken.
Deze regeling biedt werknemers die jarenlang zwaar werk hebben verricht de mogelijkheid om op de oorspronkelijke AOW-leeftijd van 65 jaar met pensioen te gaan. Het is een fiscaal voordeel voor werkgevers die hun werknemer een uitkering geven als die eerder stopt met werken. De regeling stopt op 31 december 2025.
Zwaar werk-model
De afgelopen maanden wisten de sociale partners op nationaal niveau niet de vereiste overeenstemming te bereiken met de politiek over voortzetting van de RVU-regeling. Rotterdamse havenbedrijven erkennen echter de urgentie van een ruimere en structurele RVU-regeling, stelt aldus Asmae Hajjari, bestuurder van FNV Havens. “Tijdens een recente bijeenkomst op initiatief van FNV Havens hebben werkgevers van een aantal grote havenbedrijven benadrukt dat zij volledig achter de reeds gemaakte cao-afspraken staan en vastbesloten zijn deze te verdedigen.”
Het gaat onder meer om Stena Line, EMO, ECT, APM Terminals, ILS, Matrans, Peterson, P&O en Rotterdam Shortsea Terminals.
De vakorganisaties en ondernemingen in de containeroverslag, droge bulksector, roll on-roll off en de sjorsector een eigen uitwerking gekozen in de daar geldende cao’s. Daarbij is gekozen voor een binnen hun sector geldend zwaar werk-model. Dit model weegt de mate van fysiek zwaar werk op objectieve basis. Daarin tellen arbeidsomstandigheden, roosters en dienstjaren mee.
Zelf financering
Ook zijn er cao-afspraken gemaakt over de financiering van deze regeling per bedrijf. De regeling wordt volledig door de sector gefinancierd en brengt geen kosten voor de overheid met zich mee.
“Wij erkennen de urgentie van een structurele RVU-regeling. Wij vinden het niet juist dat werknemers worden gedwongen om door te werken tot de AOW-leeftijd, terwijl zij fysiek niet in staat zijn om dit vol te houden”, aldus Leon Niemantsverdriet, manager Arbeidsvoorwaarden bij ECT.
VNO-NCW
Om het belang van een structurele en verbeterde RVU-regeling onder de aandacht te brengen, hebben een aantal werkgevers en FNV Havens een gezamenlijke verklaring opgesteld voor de werknemers in de haven. In deze verklaring geven de werkgevers aan dat ze een projectgroep oprichten.
Deze projectgroep, bestaande uit één afvaardiging per subsector in de haven, zal namens de betrokken ondernemingen het belang van deze regeling onder de aandacht brengen bij werkgeverskoepel VNO-NCW en de politiek. Daarnaast zal de projectgroep de komende tijd, in samenspraak met FNV Havens, werken aan een krachtig statement dat het belang van de RVU-regeling voor deze sector onderstreept.