Fiwado lanceerde deze week een ‘duurzame brandstof’ voor de binnenvaart: Total Azur diesel verbrandt schoner, verlaagt de onderhoudskosten en werkt brandstofbesparend.
"De ervaring leert dat de motoren in de binnenvaart vaak onderbelast draaien en dat ze daardoor intern vervuilen. De verwachting is bovendien dat onder druk van de overheid ook de binnenvaart niet zal ontkomen aan het bijmengen van biobrandstoffen. Om tegemoet te komen aan deze aspecten en om een bijdrage te kunnen leveren aan duurzaamheid in de binnenvaart, heeft Total in opdracht van haar dochtermaatschappij Fiwado een duurzame brandstof ontwikkeld onder de naam Total Azur diesel."
Schonere verbranding
Uit gesprekken met klanten bleek dat er behoefte is aan een product dat schoner verbrandt, aldus Fiwado. "Ook kwam uit deze gesprekken naar voren dat men een product wil dat de vorming van sediment beperkt. Sediment zet zich af in de bunkers en in het leidingwerk van het schip en kan de brandstoffilters en injectoren verstoppen." Gezien de mogelijke toename van het percentage biobrandstoffen in scheepvaartdiesel is dat een belangrijk onderwerp.
Brandstofbesparing was een andere wens. Aan de hand van dit eisenpakket is Total Azur diesel ontwikkeld en vervolgens uitgebreid getest.
Hierna werd met twee binnenvaartschepen een praktijktest gedaan. Over een periode van twee maal vier maanden, waarbij meer dan 6.000 draaiuren werden gemaakt. Daarbij werden de eerdere resultaten uit het laboratorium bevestigd, aldus Fiwado, "en op een aantal punten zelfs overtroffen."
Lancering
Waarna het licht op groen ging voor de lancering. "Er worden momenteel alternatieve en meestal dure technologieën ontwikkeld die op kleinere schaal in de binnenvaart worden toegepast. Wat wij echter willen met dit product is iedere schipper in de binnenvaart de gelegenheid geven om zijn werk een stukje duurzamer te maken. Dit door een bewuste keuze te maken voor het soort brandstof dat hij of zij bunkert”, stelt Fiwado-directeur Hans de Haan.