Familie Snippe verruilt drogeladingschip voor tanker Invado

0
(foto Drone by Mark)

Gallinago is het geslacht van vogels uit de familie van de snippen. Op de onlangs bij TeamCo in Heusden afgebouwde tanker Invado staat op zowel het stuurhuis als de boeg een afbeelding van een watersnip (Gallinago gallinago). Het is een ludieke verwijzing naar de naam Martin Snippe, de eigenaar van het 1.680 ton metende nieuwbouwschip.

De samenwerking tussen Snippe en Gerrie van Tiem begon al in de jaren 80 met de ombouw van een 85 meter lang schip van enkelwandig naar dubbelwandig en in 1995 met de afbouw van de Damiate, toen nog in Druten. Dat klikte zo goed dat de familie Snippe in 2017 weer contact opnam met Gerrie van Tiem, die inmiddels samen met Marcel Zweers, actief was in Heusden, met als resultaat de afbouw van drogeladingschip Invado (135 x 11,45 meter).

Dat schip is inmiddels verkocht en vervangen door de nieuwbouwtanker Invado. Op deze tanker van 85 x 9,60 meter gaat Martin Snippe samen met zoon Marinus varen voor Tankmatch uit Hamburg.

Lage kruiplijn

Aangezien de Invado (Latijns voor ondernemen) veel te vinden is op de Duitse kanalen heeft de tanker niet alleen een optimaal draagvermogen, maar ook (met ballast) een lage kruiplijn van 3,80 meter. Het casco, ontworpen en geleverd door RensenDriessen Shipbuilding, is op een dusdanige manier gebouwd dat de Invado een goede, sterke en solide tanker is geworden.

In de machinekamer staat een Caterpillar C32 hoofdmotor (1.800 toeren). RugoTech Pijpleidingen leverde het complete dekleidingsysteem en de thermische ketelinstallatie met spiralen. Aan boord staan vijf tanks van 360 kuub elk. De vijf deepwell-pompen hebben een totale capaciteit van 500 kuub per uur.

Uitstapje

Martin Snippe is al vanaf zijn 16e actief in de binnenvaart. Meestal als kapitein op zijn eigen schip, maar soms maakt hij een uitstapje. In het verleden was hij bijvoorbeeld projectleider bij Smits Machinefabriek in Capelle aan de IJssel.

Zoon Marinus vaart al sinds 2011 en vanaf 2017 als kapitein op het schip van zijn vader en ook hij maakt soms een uitstapje. Zo was hij van begin 2019 tot medio 2021 port officer (havenbeambte) bij Port of Amsterdam. Tijdens de afbouw sloot hij zich weer aan bij familiebedrijf Gallinago Shipping en nu lossen vader en zoon elkaar aan boord van de Invado af op een, zoals alle betrokkenen stellen, toekomstbestendig schip.

Veilig en ergonomisch

In mei 2003 kwam de Raad van Toezicht voor Transportveiligheid onder leiding van voorzitter mr. Pieter van Vollenhoven, met een 71 pagina’s tellend rapport over de dode hoek aan boord van binnenschepen. De raad stelde dat (voldoende) goed en onbelemmerd zicht een belangrijke, zo niet belangrijkste voorwaarde is voor een veilige en verantwoorde vaart. Niettemin had Martin Snippe, ruim achttien jaar na uitkomen van het rapport, in de stuurhut nog steeds te maken met een grote dode hoek. Als projectleider en schipper maakte hij regelmatig kennis met innovaties, waarvan hij er nu één zelf heeft bedacht: een plateau dat met behulp van een hefschaarcilinder de complete lessenaar en stuurstoel 30 centimeter kan laten stijgen en zakken.

“Veilig, ergonomisch en praktisch”, noemt Snippe zijn ontwerp. “Ik heb mijn idee voorgelegd aan TeamCo en die hebben de constructie geheel volgens mijn idee gefabriceerd. Op de Duitse kanalen varen betekent in kruiplijn varen daar de bruggen veelal variëren tussen 4,00 en 4,50 meter. Er zijn nog steeds enkele havens met een beperkte doorvaarthoogte van slechts 3,80 meter.”

Op zowel het stuurhuis als de boeg staat een afbeelding van een watersnip: gallinago gallinago. (foto Jan Hoek)

in hoogte verstelbaar

“De Duitse binnenvaart is de uitvinder van het Stulpsteuerhaus, waar bovenbouw over onderbouw zakt en als geheel nog tezamen op het dek kan zakken om zo een lage kruiplijn te creëren. We varen nu allemaal met luxe stuurstoelen… alleen als het stuurhuis in de kruipstand staat, zijn deze stoelen veel te hoog. De rugleuning moet plat of stoel moet weggehaald worden. Met dit ontwerp zit ik in de lessenaar op normale stoelhoogte en wordt de kijkhoogte aangepast door het in hoogte verstelbare plateau waar de complete lessenaar, inclusief de aangepaste NorsSap-stuurstoel, gepositioneerd staat”, aldus Snippe.

“In de laagste stand, Duitse kanaalvaart, zit ik nog steeds comfortabel en ergonomisch in de lessenaar en heb ik een totaaloverzicht over mijn navigatie-instrumenten. Als de bovenbouw slechts 10 centimeter omhooggaat kijk ik onder de bovenste glaslat door over het gehele schip en het kanaal. Zo kan ik warm, droog, geconcentreerd en veilig, met een bakje koffie in de hand, varen. En ook belangrijk: minder risico van een mogelijk afgevaren stuurhuis!”       

VCA-certificaat

De afbouw van de Invado gebeurde bij TeamCo in een veilige en milieuvriendelijke omgeving. Gerrie van Tiem en Marcel Zweers leggen uit: “Onlangs hebben al onze personeelsleden het VCA-certificaat behaald.” VCA staat voor ‘Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers’ en is ontwikkeld in de petrochemische industrie.

“Hiermee wordt de basis gelegd om iedere dag weer veilig en gezond aan de slag te gaan. Onze werknemers voldoen nu aan alle wetgeving op het gebied van veiligheid; onveilige situaties op de werkvloer worden herkend.”

Dat is een prettige wetenschap, want TeamCo heeft een redelijk gevulde orderportefeuille. Zo worden in opdracht van de scheepswerf vier casco’s afgebouwd voor twee gastankers, een type C-tanker en voor rederij Lüftner een riviercruiseschip. Twee casco’s arriveren in januari in Heusden en twee in april.

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.