Succesvolle en complexe afbouw ultralichte Swiss LNG II

0
(foto Drone by Mark)

Na een geslaagde proefvaart op woensdag 20 oktober is ook de bij De Gerlien van Tiem afgebouwde ultralight tanker Swiss LNG II opgeleverd. Eerder werd op de werf in Druten ook zusterschip Swiss LNG I afgebouwd voor rederij Swiss Barging GmbH. Het gaat weer om een turnkey-levering door RensenDriessen Shipbuilding.

Het zijn ultralight binnenvaarttankers met een dual fuel-voortstuwing (gasolie en LNG) en een afmeting van 135 x 18 meter. Het zijn binnenvaarttankers met onder meer een ondiepwaterromp waarin het FLEX Tunnel-systeem van Damen Marine Components (DMC) is verwerkt.

Dankzij deze ingenieuze innovatie kunnen de Swiss LNG I en II ook bij laag water de Rijn op. Als dan met zo’n enorme diepgang wordt gevaren, is er soms maar 30 centimeter water onder de romp. Hierdoor krijgen de propellers te weinig water, gaan ze ‘lucht happen’ en ontstaat er cavitatie. Door de verbeterde watertoevoer naar de propellers kan een schip tijdens laag water langer operationeel blijven.

Ondiepwaterromp

De speciale ondiepwaterromp is ontwikkeld door RensenDriessen Shipbuilding in nauwe samenwerking met onderzoeksinstituut DST, het ontwikkelingscentrum voor scheepstechnologie en transportsystemen in Duisburg. De opdracht was een schip te ontwerpen met een significant groter draagvermogen dan de concurrentie en ook bij een nog lagere waterstand nog kan varen.

De doelstelling werd onder meer bereikt door gebruik te maken van speciaal, dunner en dus gewicht besparend staal dat sterker is en meer energie kan opnemen dan normaal staal. Daarnaast werd bij het ontwerp rekening gehouden met de holte van het schip. In dit geval kreeg het schip vijf in plaats van vier schotten, waardoor met tanks van 850 m3 gewerkt mag worden en ook dit bespaart behoorlijk wat staalgewicht. De Swiss LNG I en II nemen per saldo ruim 400 ton meer mee dan een andere tanker op dezelfde waterstand. Een verschil waarvan de opdrachtgever en zijn klanten gecharmeerd zijn.

Om aan de gewenste inhoud te komen, kregen de 135 meter lange Swiss LNG I en Swiss LNG II een breedte van 18 meter. Om de FLEX Tunnel op de juiste manier in te bouwen werd Leo van Zon, Area Sales Manager van DMC, al in een vroeg stadium betrokken bij het ontwerp van de ultralight-tankers. Op de Chinese werf waar de casco’s in opdracht van RensenDriessen zijn gebouwd, zijn ook de tunnelsystemen ingebouwd. De tunnels zijn geïntegreerd zijn in de romp en kunnen worden ingetrokken wanneer de tanker geladen vaart. Het water kan hierdoor onbelemmerd naar de propellers stromen.

LNG-tank van 70 kuub

Gezien de complexiteit van de afbouw heeft het team van De Gerlien van Tiem zich bewezen als werf die geen uitdaging uit de weg gaat. Op het achterschip staat, vlak voor het stuurhuis, de in het oog springende, door Cryonorm Systems geleverde LNG-tank van 70 kuub. De tien gecoate tanks hebben een gezamenlijke capaciteit van 8500 kuub. Het LNG marine fuel systeem is inclusief control system en LNG bunkerskid geleverd.

Voor de dual fuel-aandrijving zorgen twee Wärtsilä-motoren type 6L20 van 1.110 kW elk. Naast de afbouw van de Swiss LNG II leverde De Gerlien van Tiem ook de twee boegschroeven met een diameter van 1,40 meter en twee door de Drutense scheepswerf zelf ontworpen vierkante spudpalen.

Op de vraag aan Eric Rietveld of er nog verschillen zijn tussen de Swiss LNG I en II, is zijn antwoord dat de tankers tot op de kleinste details hetzelfde zijn. Gelukkig schiet er bij de projectleider van De Gerlien van Tiem toch nog een verschil te binnen: waar bij de Swiss LNG I de gordijnen en het bankstel rood gekleurd zijn met wat gele accenten, is dat bij de Swiss II precies andersom: gele gordijnen en bankstel met rode accenten.

Wat ook vermeldenswaard is, is dat tussen eind van dit jaar en begin volgend jaar vijf casco’s in Druten arriveren, waarna De Gerlien van Tiem voor twee opdrachtgevers verschillende type tankers gaat (af)bouwen.

tekst: Jan Hoek

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.