De voltooiing van de extra brug over de Waal in de A50 (Ewijk–Valburg) nadert. De beide zijden zijn al met elkaar verbonden. Ook al lijkt de brug van een afstand klaar, dat is hij nog niet. Tussen de zijkanten van de brug, midden boven de Waal, zit nog een gat van circa 50 meter lang en 22 meter breed.
(foto’s Thea van den Heuvel/DAPH)
Dit gat wordt de komende drie weken opgevuld. Daarna wordt 28 maart de laatste ligger gelegd en wordt de brug constructief gesloten. Dan volgen werkzaamheden om de weg in te richten (asfalteren, aanbrengen geleiderail, verlichting et cetera). In de zomer van dit jaar kan het verkeer gebruik maken van de brug.
Tuien
Sinds januari 2011 bouwt Rijkswaterstaat aan deze extra Waalbrug om de A50 te verbreden van 2×2 naar 2×4 rijbanen. Sinds afgelopen zomer wordt de 270 meter tussen de twee rivierpijlers overbrugd. Dat is gebeurd met de vrije voorbouwmethode. Zo zijn met vier voorbouwwagens – twee aan beide zijden – steeds elementen van 5 meter lang gemaakt. De elementen vormen samen de kokers, als het ware de zijkanten en dragende onderdelen van de brug.
Ondersteuning hiervoor komt van tuien tussen het wegdek en de pyloon die de constructie dragen. Als er weer 5 meter koker aan een zijde was gemaakt, vulden betonnen liggers de ruimte van 22 meter hier tussen op. Zo groeide de brug naar elkaar toe.
Bouwen zonder hinder voor de scheepvaart
Het laatste stuk midden boven de Waal – tussen de langste tuien aan beide kanten – vroeg een andere bouwwijze. Hier was immers geen mogelijkheid voor bevestigen van tuien. Daarom is gekozen zo licht mogelijk naar elkaar toe te bouwen. Zo zijn alleen de kokers gebouwd en zijn die niet opgevuld met de 22 meter brede liggers.
Sinds afgelopen weekend zitten de kokers, de zijkanten, aan elkaar. Hierdoor kan spanning op de constructie worden gezet waardoor het gat van circa 50 meter nu opgevuld worden. Dit is een precisie klus. Iedere keer als er weer een aantal ligger is gelegd, zullen alle tuien bijgesteld moeten worden. Deze bouwwijze geeft geen hinder voor de scheepvaart.