De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), de Waterpolitie (KLPD) en de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond besteden in 2010 extra aandacht aan de stabiliteit van containerschepen in de binnenvaart. Bij een eerste gezamenlijke controle in de Rotterdamse haven was bij een steekproef van achttien containerschepen bij een groot deel iets mis bij de stabiliteitsberekening.
Slechte naleving van de stabiliteitsregelgeving aan boord van containerschepen ziet de overheid als een risicofactor wegens de kans van kapseizen en het verlies van lading. Handhavers en toezichthouders van de IVW, Waterpolitie en Zeehavenpolitie hebben daarom gezamenlijk op 16 en 18 maart achttien containerschepen hierop gecontroleerd. De actie was vooral gericht op het bewust maken van het belang hiervan.
Highcubes
Bij dertien van de achttien schepen bleek iets mis te zijn. Op zeven schepen was de berekening niet in orde omdat onder meer de tabellen voor vastgezette containers werden toegepast in plaats van de tabel voor los vervoerde containers. Ook werd in de berekening soms geen rekening gehouden met de aanwezigheid van zogeheten highcube containers. De stabiliteitsboeken van voor 2002 houden geen rekening met de aanwezigheid van highcubes, omdat deze niet bestonden voor 2002.
Op vier schepen werd de stabiliteit helemaal niet berekend en is gebleken dat de schipper ook niet over de kennis beschikte om de berekening te maken. Op twee schepen was geen goedgekeurd stabiliteitsboek aan boord. Een containerstabiliteitsboek wordt opgemaakt door een adviesbureau, waarna het ter goedkeuring aan IVW wordt aangeboden.
Digitale stuwplannen
Opvallend noemen de inspectiediensten ook de geconstateerde problemen met de stabiliteitsprogramma’s en digitale stuwplannen in de computers die aan boord in gebruik zijn. Zo werden niet altijd de juiste tabellen van het stabiliteitsboek in de software gehanteerd (vast in plaats van los) en hield men geen rekening met de highcubes, of de schipper kon niet aangeven met welke criteria deze programma’s de stabiliteit berekenden. Op drie schepen was de software ‘out of order’, met als gevolg dat er geen berekening werd gemaakt.
Stil leggen
De controles van dit jaar laten, ondanks investeringen die sinds 2006 (toen de IVW na controles het rapport ‘Nulmeting naar dwarsscheepse stabiliteit in het containervervoer in de binnenvaart’ publiceerde, door de branche en opleidingsinstituten op dit gebied zijn gedaan, nog geen verbetering zien. Dat vinden althans de inspectiediensten.
"Omdat een goede stabiliteit van containerschepen van essentieel belang is, zien IVW, Waterpolitie en Zeehavenpolitie strikt toe op een correct naleving van de stabiliteitsregelgeving aan boord van containerschepen." Met de 10e herziening van het Binnenvaart Politiereglement Wateren (BPR) wordt er verbaliserend opgetreden en lopen schepen de kans stilgelegd te worden.