- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsCamiel Eurlings trots op baggeraars

Camiel Eurlings trots op baggeraars

- Advertentie -

Delen

De minister (r) heft het glas op de goede – en vooral snelle – afloop van het baggeren in het ARK.

Het project Baggeren Amsterdam-Rijnkanaal werd maandag 22 maart officieel afgerond. Dat is een half jaar sneller dan verwacht. Mooi dat demissionair minister Camiel Eurlings van V&W het nog tijdens zijn ambtsperiode mee kon pikken. Hij kwam het maandag officieel beëindigen door de laatste schep bagger uit het ARK te halen met de ‘milieuknijper’.

Zelf zei hij te verwachten dat hij nog zeker zes maanden demissionair minister zou blijven. Hij beklemtoonde bij een toespraak voor voornamelijk personeel van Boskalis herhaaldelijk erg trots te zijn op het waterbouwkundige werk van de Nederlanders. “Ik zal het de komende zes, zeven maanden mee helpen internationaal in de markt te zetten wat jullie doen. Ik hoor vaak over de angst voor de toekomst en voor internationale concurrentie, maar voor de toekomst hoeven we helemaal niet bang te zijn.”
Ook verwees Camiel Eurlings naar het convenant dat is gesloten voor de tweede zeesluis in IJmuiden, dat nu dan eindelijk in de ‘planstudiefase’ is gekomen. Terloops merkte hij op dat ook de achterlandverbinding niet mag worden vergeten, en hij wees op de plannen voor een nieuwe kolk bij de Beatrixsluis. “Net zo belangrijk voor Amsterdam is de achterlandverbinding.” Hij vindt dat Nederland best trots mag zijn op de haven van Amsterdam. En op het Amsterdam-Rijnkanaal . “Het drukst bevaren kanaal ter wereld.” Boskalis heeft het scheepvaartverkeer zelf geregeld tijdens de werkzaamheden. “Dat ging beter dan voorheen”, moest Camiel eurlings toegeven. Hij is dus niet zo trots op zijn eigen RWS.

Camiel Eurlings (in de cabine) verricht de laatste baggerhandeling op het ARK.

Dieper
Rijkswaterstaat Utrecht inventariseerde in 2006 dat op 28 plaatsen het ARK te ondiep begon te worden. De bedoeling van het baggeren was om de diepte van 6,45 meter naar 6,95 meter onder NAP te brengen. Behalve het ARK moesten ook de voorhavens van het Lekkanaal en het Merwedekanaal worden uitgebaggerd. Het werd een gezamenlijk project van RWS Utrecht en Noord-Holland.
Het is niet alleen het baggeren, ook zoals hierboven vermeld scheepvaartbegeleiding, vergunningverlening, onderzoek van de waterbodem, het verwerken van de baggerspecie en de controle in het kader van de wet flora en fauna. In 2008 kreeg Boskalis de klus. 900.000 kuub baggerspecie werd verplaatst, waarvan 5.000 zwaar verontreinigd was en naar een speciale verwerking werd gebracht. De 20.000 kuub zand is gebruikt voor de bouw van een nieuwe wijk in Gouda.

De minister tijdens zijn toespraak voor Boskalis medewerkers. “Voor de toekomst hoeven we helemaal niet bang te zijn.”

Milieuknijper
De milieuknijper zorgt voor minder vertroebeling van het water en voor een gelijkmatiger bodemprofiel. Ermee werkend kan op een diepte van zes meter tot 10 centimeter nauwkeurig worden gewerkt. Dat was nodig omdat te diep ‘happen’ leidt tot kwelwater en tot instabiele oevers.
Op basis van historische bronnen werd berekend dat op diverse plekken munitie kon worden aangetroffen. Dat gebeurde ook. Er werden 42 ‘verdachte objecten’ gevonden. Er werd omzichtig naar gedoken maar geen van de objecten bleek een bom te zijn.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -