Om de verduurzaming in de binnenvaart op gang te brengen is meer nodig dan de dit jaar ondertekende Green Deal. Dat stelt ondernemersvereniging evofenedex aan de vooravond van het debat in de Tweede Kamer over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat staat voor vandaag, woensdag 16 oktober, gepland. Evofenedex wil dat er een breed inzetbaar vergroeningsfonds komt en dat voorkomen wordt dat kleinere schepen op grote schaal gesloopt worden.
Over de Green Deal Maritiem tussen het verladend bedrijfsleven, de binnenvaartsector en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat schrijft evofenedex aan de Tweede Kamer: “De vergroening van de binnenvaart is hier een belangrijk onderdeel van. Dit is van groot belang om deze ook in de toekomst aantrekkelijk te houden voor handels- en productiebedrijven. Het bedrag van 15 miljoen euro dat nu in de begroting is opgenomen, is mooi om pilotprojecten en nieuwe innovaties mee te ondersteunen.”
Vergroeningsfonds
Om de sector te vergroenen is echter meer nodig, vindt evofenedex: “Naast dat het van belang is dat de sector zelf bijdraagt aan de vergroening, verzoeken wij de Kamerleden de minister te vragen hoe ze wil komen tot een fonds dat breed inzetbaar is.”
“Ook willen wij weten hoe kan worden voorkomen dat we een deel van de binnenvaart bij de transitie verliezen doordat kleinere schepen uit de vaart gaan. Dit zal immers op termijn zorgen voor een kleiner marktaandeel van de binnenvaart, doordat de sector dan minder aantrekkelijk wordt voor handels- en productiebedrijven.”
Modal shift
De ondernemersorganisatie pleit voor een landelijk programma à la Maatwerk Binnenvaart om de verschuiving van lading van de weg naar het water te bevorderen. “Voor 2020 zijn er voldoende kansen een extra slag te maken op het gebied van logistieke optimalisatie als de Tweede Kamer ertoe besluit hier budget voor vrij te maken. Bij veel handels- en productiebedrijven is op het vlak van duurzaamheid en efficiëntie van hun logistiek nog een slag te maken. Denk hierbij aan het inzetten van spoorgoederenvervoer en binnenvaart. Het realiseren van een betere benutting daarvan gaat echter niet vanzelf. Potentiële gebruikers van spoor en binnenvaart ontbreekt het vaak aan kennis en tijd om tot een modal shift te komen.”
“Door bedrijven persoonlijk te begeleiden en ondersteunen met het maken van een overstap, is de kans op succes vele malen groter. Zo heeft evofenedex al veel ervaring opgedaan in het succesvol begeleiden van bedrijven bij het optimaliseren van hun logistiek. Wanneer hier een landelijk programma voor komt, zijn er grotere stappen te maken.”