Eerste laadpunt voor ZES-batterijen komt in Moerdijk

1
De CCT-terminal in Moerdijk. (foto Havenbedrijf Moerdijk)

Havenbedrijf Moerdijk is trots dat het in de haven gevestigde CCT dit jaar als eerste een volledig elektrisch aangedreven containerschip in gebruik neemt. Dat zal worden aangedreven met batterijcontainers van het begin deze maand opgerihcte ZES. Het laadpunt daarvoor komt in Moerdijk.

De Alphenaar is geen doorsnee schip. Er zit geen traditionele verbrandingsmotor meer in. Ook geen geur van olie en smeer. Op de voorkant van het schip staat een container met een groot aggregaat dat op basis van diesel stroom opwekt. “Dat was een eerste stap. Maar nu vervangen we de diesel en het aggregaat door een accupakket. Hiervoor bouwen we op onze terminal in Moerdijk het laadpunt”, vertelt CCT-directeur Luc Smits. 

Exportbier

De Alphenaar is net als twee andere schepen speciaal ontwikkeld voor Nederlands grootste bierbrouwer, die ‘groen’ hoog in het vaandel heeft staan. Het schip wordt ingezet om het exportbier vanuit Zoeterwoude – via de CCT-terminal in Alphen – naar Moerdijk te vervoeren. Per vracht 52 containers vol met bier: 2,5 miljoen flesjes. Vanuit Moerdijk gaat het bier naar Rotterdam en Antwerpen voor transport naar alle uithoeken in de wereld.

Smits vertelt dat de Alphenaar steeds hetzelfde traject vaart, op en neer tussen de eigen CCT-terminals. “Zo kunnen we het verwisselen van de batterijen efficiënt organiseren. We hebben voor Moerdijk als laadplek gekozen. Een logische keuze. Moerdijk is natuurlijk een belangrijk kruispunt voor diverse vaarwegen. In de toekomst hopen we de investering in de oplaadinfrastructuur breder in te zetten; ook voor andere vervoerders.”

100 procent groen

Volgens Smits snijdt het mes in Moerdijk aan meerdere kanten. “Hergebruik van restafval waarvan groene stroom wordt gemaakt is precies wat we nodig hebben. Dat gebeurt in Moerdijk volop. Dat betekent dat we onze batterijen straks 100 procent groen kunnen laden. We zijn niet gedwongen om energie te gebruiken van een centrale die nog met steenkolen werkt.”

“Toen ik de eerste Tesla zag, moest ik er om lachen. Ik geloofde er niet in. Kijk waar we nu staan. Ik ben er heilig van overtuigd dat we in de binnenvaart aan de vooravond staan van een soortgelijke vernieuwing.”

Minder onderhoudskosten

Belangrijke aanjager is volgens hem, naast duurzaamheid, dat onderhoudskosten van elektrisch varen aanzienlijk lager liggen dan bij de traditionele aandrijftechniek van de verbrandingsmotor. “Er zijn minder draaiende delen die verslijten of kapotgaan. Ook dat is vergelijkbaar met de elektrische auto.”  “Je hoort de schepen straks ook niet meer. Vergeet het geluid van een stampende dieselmotor. De Alphenaar gaat geruisloos over het water.”     

Geen havengeld

Vanuit het Havenbedrijf Moerdijk wordt verheugd gereageerd op de ontwikkeling. “Het is een mooie en belangrijke stap in het verduurzamen van de binnenvaart. We zijn er dan ook trots op dat CCT deze nieuwe technologische ontwikkeling omarmt en daarmee ook de haven van Moerdijk verder verduurzaamt.”

“Niet voor niets stimuleren wij dit door voor dit type schepen geen havengeld in rekening brengen, conform de afspraken die zijn gemaakt in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens”, reageert rirecteur Ferdinand van den Oever.

ZES

De batterijen van de Alphenaar zijn afkomstig van Zero Emission Services: ZES. Speciaal opgericht voor de verduurzaming van de binnenvaart. Het bedrijf levert niet alleen de verwisselbare batterijcontainers met groene stroom, maar ook alle infrastructuur en voorzieningen zodat scheepseigenaren er gebruik van kunnen maken. CCT is het eerste bedrijf waarmee ZES een contract heeft gesloten.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat steunt ZES dan ook. Minister Cora van Nieuwenhuizen zei bij de start: “Nederland is koploper duurzaam goederenvervoer over water. Ruim een derde van alle goederen en 80 procent van de bulk gaat via de binnenvaart. Dat haalt niet alleen veel vrachtwagens van de weg en is dus goed voor de filebestrijding, maar een binnenvaartschip stoot ook nog eens veel minder CO2 uit. Deze voorsprong bouwen we nu nog verder uit met deze nieuwe elektrisch aangedreven binnenvaartschepen.”

 

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Als je van Alphen a/d Rijn via de Moerdijk weer terug naar Rotterdam containers vervoerd is niet echt logisch
    Extra keer overslaan en 40 kilometer extra varen
    De boel voor de gek houden en lekker subsidie binnen halen
    Dat is het eerlijke verhaal

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.