EBU blij met steun voor Naiades III, maar “het moet wel ambitieuzer”

0
EB wil onder meer dat de richtlijnen voor brughoogtes "ambitieuzer' worden. (foto Alice-D / Shutterstock)

De EBU reageert verheugd dat de Europese Raad van regeringsleiders binnenvaartpakket Naiades III aanneemt. “Hiermee erkennen de lidstaten van de Europese Unie de belangrijke rol van de binnenvaart voor de verwezenlijking van de duurzaamheidsdoelstellingen van het EU-beleid.”

De Europese Raad heeft dat op 5 december besloten. EBU wijst erop dat in de conclusies wordt benadrukt dat meer vervoer van de weg naar het water. Daar is voldoende capaciteit om veel grotere ladingvolumes te verwerken. Ook wordt “erkend dat de klimaatverandering grote gevolgen heeft voor de binnenvaart, met name voor de bevaarbaarheid, de exploitatie en het waterbeheer, en wordt benadrukt dat de bevaarbaarheid moet worden verbeterd door de toepassing van de goede navigatiestatus overeenkomstig de TEN-T-richtlijnen.”

Niet ambitieus genoeg

De overname van de conclusies laten volgens EBU-voorzitter Philippe Grulois zien dat de Europese regeringsleiders achter verdere maatregelen op EU-niveau staan om het potentieel van de sector ten volle te benutten omdat dat gunstig is voor de maatschappij en de economie.

Maar, waarschuwt de EBU, de binnenvaart heeft wel een betrouwbaar, veilig, kosteneffectief en klimaatbestendig infrastructuurnetwerk nodig. De plannen in de herziene TEN-T-verordening gaan uit van minimumparameters en die zijn “zeer weinig ambitieus en als zodanig een absoluut minimum”. De EBU pleit ervoor deze minimumnormen (met name de gegarandeerde diepgang en doorvaarthoogte onder bruggen) binnen de corridoraanpak op te trekken zodat de binnenvaart ook wel in staat is de modal shift-doelstelling waar te maken.

Dat deed de organisatie ook al tijdens het EBU-congres op 17 november.

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.