- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwHartman bouwt derde m2Runner Arctic Rock voor Hartman Seatrade

Hartman bouwt derde m2Runner Arctic Rock voor Hartman Seatrade

- Advertentie -

Delen

Maximale efficiency en flexibiliteit dankzij optimaal gebruik van ruim- en dekoppervlak waren de uitgangspunten bij de ontwikkeling van de Hartman m2Runner door Hartman Marine Shipbuilding uit Urk. De eerste twee exemplaren leverde de scheepsbouwer aan zusterbedrijf Global Seatrade – beide bedrijven zijn eigendom van Johan Hartman. Met louter positieve ervaringen op zak leverde de scheepsbouwer onlangs nummer drie, de Arctic Rock, op aan Hartman Seatrade, de rederij van Johans broer Teele Hartman.

Markant ontwerp
De Arctic Rock kan – net als zusterschepen Oceanic en Nordic – een hoeveelheid projectlading aan van een 6000-tonner tegen de kosten van een 3000-tonner. Zo is de m2Runner voorzien van een opvallend smalle accommodatie met brug, over minder dan de helft van de 15 meter die het schip breed is.
Dit markante ontwerp maakt dat het schip afwijkende lengtematen kan transporteren. Bovendien mag dit schip open top varen (met open luiken op zee) wat de mogelijkheden voor transport van project­lading verder verruimt.
En dan is de m2Runner ook nog eens voorzien van een doorlopend dek aan de bovenzijde van de oorspronkelijke coaming. Mede hierdoor beschikt het schip over 3.000 vierkante meter dekoppervlak, twee keer zo veel als vergelijkbare schepen van 3.000 ton draagvermogen.

Carbon footprint
De carbon footprint is in toenemende mate een zwaarwegende factor in de prestaties van bedrijven. Meer en meer opdrachtgevers stellen hieraan strikte eisen.

Met de Arctic Rock werkt Hartman Seatrade veelal in projectlading voor partijen die actief zijn in duurzame energievoorziening, een branche waarin de carbon footprint extra zwaarwegend is. Mede hierom – en zeker ook vanwege de eigen intrinsieke drive van zo min mogelijk milieubelasting door de bedrijfsvoering – zette Hartman Marine Shipbuilding bij de ontwikkeling van de m2Runner in op minimaal brandstofverbruik.
Met het oog hierop is de Arctic Rock net als haar zusterschepen uitgerust met een relatief lichte hoofdmotor: voor de voortstuwing staat een slechts 1.700 pk sterke Wärtsilä in de machinekamer. Ervaringen met de twee zusterschepen leren dat het verbruik van dit schip zeer gunstig is: slechts 4.800 liter per 24 uur bij een snelheid van 11,5 knopen.
Bijkomend voordeel van dit lage verbruik is de kostenreductie.

Stroomversnelling
Directeur Teele Hartman van Hartman Seatrade besloot twee jaar geleden dat hij een tweede schip in de vaart wilde brengen. Naast de Deo Volente zocht hij naar een schip met onderscheidend vermogen, dat goed in de markt ligt. Toen de financiering vorig jaar rond kwam, kwam het hele proces in een stroomversnelling.
‘De resultaten van de eerste twee m2Runners liegen er niet om’, vertelt hij. ‘De nieuwbouw verliep uitstekend, ik ben zeer tevreden.’
De bevrachting van de Arctic Rock is in handen van Amasus Shipping. De keuze voor deze partij was in de ogen van Teele Hartman ook een logische: ‘Amasus heeft zich ruimschoots bewezen met de Deo
Volente. Ook in economisch lastiger omstandigheden staat Amasus vooraan in de markt. Daarom hebben wij er volop vertrouwen in.’

Plug and play
Hartman Marine Groep ontwikkelde het concept m2Runner in nauwe samenwerking met Vuyk Engineering en scheepsbouwkundig ontwerper Conoship. Het Groninger Shipkits was verantwoordelijk voor de bouw van het casco. Dit gebeurde op de werf van de Groningers in het Poolse Szczecin (Stettin) volgens het eigen plug-and-play-concept. De afbouw vond plaats op Urk.
Naast projectlading is de Arctic Rock inzetbaar voor transport van categorie gevaarlijke lading, het is daarvoor voorzien van IMO-klasse 1. Dit maakt het schip extra flexibel.
Dankzij de lichte motor mag de Arctic Rock varen zonder hoofd­machinist aan boord. Met de nieuwste technieken worden dagelijks data over temperaturen en druk van de hoofdmotor doorgeseind naar Wärtsilä in Finland, waar technici deze gegevens monitoren en zo de taken van de hoofdmachinist voor hun rekening nemen.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -