Wat zo goed begon, liep door miscalculatie van de toekomstige eigenaren in het slop en eindigde uiteindelijk voor de nieuwe eigenaar Mathieu Booy en de bouwer, Tinnemans Scheepsbouw, toch nog tot tevredenheid van alle partijen in een koop. Mathieu Booy is zeer vergenoegd over zijn nieuwe duwboot, die hij de naam Jannick gaf.
Keren we even terug naar maart 2010. Michielsens liet de nog naamloze duwboot langzaam in het water zakken in de haven van Tinnemans. De nieuwe eigenaren keken goedkeurend toe. Niet lang daarna keerde het tij. Het bleek dat deze twee eigenaren een financieel te grote broek hadden aangetrokken en daardoor gedwongen waren zich terug te trekken. Een klap voor Tinnemans Scheepsbouw, die als opdrachtgever de financiële verantwoordelijkheid droeg – ook en vooral naar de onderaannemers.
Een zeer ongemakkelijke tijd brak aan. Echter, als zo vaak in het leven bleek: ‘als je denkt niets gaat meer, zie je toch in de duisternis een lampje branden dat je de weg wijst naar de oplossing’. De oplossing verscheen in de persoon van Mathieu Booij, die op zoek was naar een duwboot.
Antverpia
Mathieu Booij (40) was al op zijn vijftiende gaan werken. Schoolgaan was niet zo erg zijn goesting. In de loop der jaren werd zijn interesse om zelf wat te beginnen in de binnenvaart steeds sterker. Deze interesse werd nog aangewakkerd doordat zijn zus verkering kreeg met een duwbootkapitein. In 2000 raakte alles in een stroomversnelling. Mathieu startte toen als schipper op een duwboot. Doordat de firma Hakvoort failliet ging kon hij een duwboot kopen, die hij in 2006 verruilde voor een andere duwboot, die hij de naam Teunis gaf. Hij voer inmiddels vast voor Antverpia uit Antwerpen.
In 2010 vroeg Anverpia Mathieu om er een tweede duwboot bij te nemen. Tinnemans Scheepsbouw verscheen in beeld want daar lag een perfecte duwboot, zo goed als afgebouwd. De nog naamloze duwboot voldeed op één punt na aan alle eisen van Mathieu en dus was de koop na enige onderhandelingen snel beklonken. Mathieu blij en Tinnemans Scheepsbouw blij.
Zicht
Dat ene punt was de lessenaar. Mathieu vond dat de schermen van de voorradar, Tresco en achterradar in een vaste opstelling te veel zicht op de bak wegnamen. In overleg met zijn kapiteins dokterden hij, Tinnemans en Hamlet Safarjan van RVS Ararat een even simpele als doeltreffende oplossing uit. De schermen werden bevestigd op roestvaststalen, wegklapbare steunen met als resultaat een voortreffelijk zicht op de bakken. Overigens is bij de bouw van de Jannick niet gespaard op het gebruik van aluminium en roestvaststaal.
Mathieu is in zijn sas met de Jannick. ‘Je kunt zowel aan het ‘ijzer ‘als het ‘hout’ zien dat de Jannick met liefde en kennis van zaken is gebouwd en geen concessies zijn gedaan aan de kwaliteit en functionaliteit.’ Dat hij is zijn sas was liet hij ook duidelijk merken toen hij op mijn speciaal verzoek voor een fotosessie boven de brug van Wessem een formidabele show ten beste gaf. Ruim honderd foto’s kon ik schieten van de Jannick in volle actie.
Samenwerking
Mathieu heeft nu een scheepvaartbedrijf met twee volcontinu in bedrijf zijnde duwboten, de Jannick en de Teunis en in totaal 21 man personeel. Zijn partner Jetty vaart niet mee; zij zorgt voor hun vier kinderen en belast zich met de boekhouding en alle andere papieren beslommeringen. Mathieu: “Dat stelt mij in staat mij volledig te wijden aan het managen van mijn scheepvaartbedrijf waarin ik overigens normaal mee draai als schipper. Als ik Jetty niet had, was de combinatie papierengedoe, managen en ook nog meevaren als schipper een heel moeilijke zaak geweest.”
Mathieu heeft ook uitgesproken ideeën over de verhouding tot zijn medewerkers. ‘Wij zijn eigenlijk een vriendenclub en wij bespreken alles op gelijk niveau. Ik geef mijn medewerkers veel inspraak.
(foto’s Jo Bindels)
De aankoop van de Jannick hebben wij gezamenlijk besloten en bijvoorbeeld ook de aanpassing van de lessenaar met de wegdraaiende schermen is doorgevoerd na overleg met alle kapiteins.”
Mathieu draait volledig mee in het aflossingschema van een week op, een week af. De Tsjechische medewerkers draaien twee weken op, twee weken af in verband met de reistijden. De medewerkers inclusief Mathieu wisselen ook tussen de Teunis en de Jannick.
Dat partner Jetty niet meevaart heeft voor de medewerkers een zeer prettig gevolg. Voor hun vrije tijd aan boord, eten en relaxen maken zij nu gebruik van de gerieflijke en functionele grote woonkamer met kookeiland en ontbijtbar. Wel zo comfortabel en het bevordert ook de saamhorigheid. Mathieu Booy: “Teamwork is de kracht van ons bedrijf.”
Mathieu Booy kocht de duwboot want “een boot, zowel wat ‘ijzer’ als ‘hout’ betreft, gebouwd met liefde en kennis van zaken en geen concessies aan kwaliteit en functionaliteit.” Tinnemans Scheepsbouw gelooft in en is overtuigd van dit concept en gaat daarom op korte termijn een nieuwe duwboot bouwen, die medio 2012 beschikbaar is.
(Jo Bindels)