Duitsland verhoogt subsidie voor schone motoren

0
Voor schone motoren kunnen scheepseigenaren vanaf 1 januari meer subsidie krijgen. (foto BDB)

Scheepseigenaren in Duitsland kunnen ook in 2020 subsidie aanvragen voor het moderniseren en verduurzamen van hun schip. Staatssecretaris Enak Ferlemann heeft deze maand het aangepaste steunprogramma voor vlootvergroening bekend gemaakt.

Binnenvaartbond BDB is tevreden met de verlenging en vooral met de inhoudelijke verbetering van de steunmaatregel. “Het terugdringen van emissies en implementeren van schone motoren is klimaatvriendelijk, maar duur”, aldus voorzitter Martin Staats. “Daar hebben de kleine en middelgrote bedrijven uit onze sector ondersteuning bij nodig.”

Breder inzetbaar

In het kader van het Masterplan Binnenvaart hebben Duitse binnenvaartorganisaties het verkeersministerie geadviseerd over mogelijkheden om het bestaande subsidieprogramma voor vlootverduurzaming te verbeteren. Een aantal van die tips is meegenomen in het nieuwe programma. Zo is het begrip ‘emissiearme motoren’ in de nieuwe regeling verruimd. Scheepseigenaren in Duitsland komen nu naast (diesel- en gas-)elektrische en hybride motoren ook in aanmerking voor subsidie bij LNG-, LPG- en CNG-motoren en motoren op waterstof en methanol.

De basissubsidie voor volledig elektrische motoren wordt per 1 januari verhoogd van 30 naar 40 procent. Verder ondersteunt de overheid maatregelen voor het verbeteren van de energie-efficiency van schepen en geluidsreductie. Voor nabehandelingssystemen, roetfilters en katalysatoren wordt gewerkt met een forfaitair steunbedrag, wat het aanvragen van subsidie vereenvoudigt.

Nóg betere regeling in de maak

De Vereniging voor Europese Binnenvaart en Vaarwegen (VBW) en de Bond voor Scheepsbouw en Maritieme Techniek (VSM) zijn eveneens tevreden met het nieuwe subsidieprogramma, al hadden deze organisaties nog een stap verder willen gaan. Het subsidiëren van emissiearme motoren met 37 euro per kW gaat volgens VBW en VSM niet ver genoeg. Ze vinden het wel positief dat nu veel meer technologie in aanmerking komt voor subsidiëring.

Vanaf 1 januari 2020 gelden voor de Europese binnenvaart de strenge NRMM-eisen: Stage V. De Duitse verkeersminister Andreas Scheuer hoopt in de toekomst een steunprogramma voor vlootvergroening met hogere subsidie te kunnen opstellen: 80 procent van de investering. Aangezien hij hiervoor de goedkeuring van de Europese Commissie nodig heeft, is zo’n steunprogramma – indien haalbaar – op z’n vroegst in 2021 te verwachten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.