- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws"Duitse politiek onderschat het potentieel van de binnenvaart"

“Duitse politiek onderschat het potentieel van de binnenvaart”

- Advertentie -

Delen

Er moet meer voor de binnenvaart worden gedaan. Dat was de teneur tijdens een bijeenkomst van de industrie- en handelskamer (IHK) Braunschweig en Hafen Hamburg Marketing.

De aanwezigen gaven aan dat het potentieel van de binnenvaart in de nieuwste vervoersprognose van het Duitse verkeersministerie flink wordt onderschat. Volgens die prognose zal het aandeel van de binnenvaart in de modal split de komende jaren stagneren.

Dat is in binnenvaartkringen niet goed gevallen. Ook in de regio Braunschweig vindt men dat de politiek zich meer voor de sector moet inzetten en betere randvoorwaarden moet scheppen zodat de specifieke voordelen van de verschillende vervoersmodaliteiten beter kunnen worden benut.

Klassieke allrounders

Jens Hohls, directeur van Havenbedrijf Braunschweig, noemde binnenschepen ‘klassieke allrounders’. “Binnenvaartvervoer is met name geschikt voor het vervoer van grote volumes. Niet alleen voor massagoed of projectlading, maar ook voor stukgoed.”

Florian Löbermann, directeur van de IHK Braunschweig: “Binnenvaart is belangrijk voor het regionale bedrijfsleven en dus ook voor ons. Momenteel zijn we bezig met de verruiming van het Stichkanaal in Salzgitter.”

René Oloff van de Deutsche Binnenreederei zei dat de vaarwegen in Duitsland al lang worden verwaarloosd. “Wij hebben regelmatig last van stremmingen. Veel sluizen worden sinds tientallen jaren alleen nog maar in stand gehouden en niet gemoderniseerd. Dat leidt op den duur tot uitval.”

Meer geld

Hilde Kammerer geeft leiding aam de subafdeling Vaarwegen in het Duitse verkeersministerie. Ze zei dat het ministerie, binnen de kaders van het mogelijke, de binnenvaart verder zal ondersteunen met infrastructuur en subsidie voor innovatie, digitalisering, duurzame aandrijvingen en opleiding. “We werken er hard aan om meer budget voor de sector te krijgen.”

Binnenschepen zijn niet alleen geschikt voor vervoer over lange afstanden. In de haven van Hamburg zouden veel minder containers per vrachtwagen hoeven worden vervoerd als men binnenschepen beter zou kunnen inzetten. Het havenbedrijf Hamburg is allerlei processen aan het digitaliseren en automatiseren om de binnenvaart van en naar het achterland en in de haven zelf beter te kunnen coördineren. “Het is ons doel binnenschepen sneller en efficiënter te kunnen afhandelen”, aldus een vertegenwoordiger van Hamburg Hafen und Logistik AG.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -