Duitse inreisregels tegen corona zijn onwerkbaar voor binnenvaart

0
Iedereen die vanuit risicogebied komt, moet zich voortaan elektronisch laten registreren en binnen 48 uur aantonen niet besmet te zijn. (foto Alf van Beem)

De Duitse overheid heeft vorige week de inreisvoorwaarden aangescherpt als maatregel tegen de coronapandemie. Het is nog onduidelijk wanneer de aangepaste eisen van kracht worden, maar ze zijn rampzalig voor de Europese vervoerssector, en dus ook voor de binnenvaart.

In Duitsland is het aantal coronabesmettingen weer toegenomen. Net als in Nederland heerst er grote angst voor verspreiding van de Britse variant van het Covid-virus. De lockdown is verlengd, in Berlijn heerst nervositeit. Vorige week heeft de overheid per noodverordening en zonder overleg met de logistieke en transportorganisaties besloten dat iedereen die vanuit risicogebied naar Duitsland komt zich voortaan elektronisch moet laten registreren en binnen 48 uur moet aantonen niet besmet te zijn.

Afhankelijk van de besmettingssituatie in het betreffende buurland moet men dit al meteen bij aankomst in Duitsland aantonen. Dit geldt ook voor personen die actief zijn in het goederenvervoer.

Onduidelijkheid

De overheid wil op die manier het aantal besmettingen onder controle houden. De Duitse buurlanden worden onderverdeeld in drie categorieën: risicogebied, gebied met hoge incidentie gevallen en gebied met virusvarianten. Een exacte definitie van deze begrippen geeft de overheid niet. Van hoge incidentie is sprake bij een zeer hoog aantal besmettingen. Op het moment van drukken van deze krant was ook nog onduidelijkheid over de datum waarop de nieuwe eisen van kracht worden.

Voor de Europese binnenvaart dreigen grote problemen als gevolg van de maatregelen. Naast Nederland zijn ook Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland momenteel gebieden met veel besmettingen. Wat erop neerkomt dat de bemanningsleden van schepen die uit deze landen komen al meteen bij aankomst in Duitsland een negatieve coronatest moeten kunnen laten zien.

Of en hoe bemanningsleden, die hun reis vaak alleen onderbreken om te laden of lossen, dat voor elkaar kunnen krijgen, is zeer de vraag. Helemaal aangezien het vaak lang wachten is op de uitslag van een coronatest.

Economische ramp

Diverse Duitse transport- en logistiekorganisaties, waaronder BDB en BöB, luiden de noodklok. De overheidsplannen kunnen leiden tot grote problemen voor consumenten en industrie en veel economische schade berokkenen. De binnenvaartorganisaties dringen aan op vrijstellingen voor de transportsector.

BöB en BDB noemen uitzonderingen die gekoppeld zijn aan een maximale verblijfsduur van 72 uur in gebieden met een hoge incidentie onrealistisch en niet geschikt voor binnenschepen, die vaak dagenlang op buitenlandse vaarwegen verkeren. “Dit is het tegendeel van duurzame en slimme mobiliteit in crisistijden”, aldus de beide organisaties.

Ook vanuit het bedrijfsleven is er veel kritiek. Onder meer de Keulse HGK Groep vreest dat de bevoorrading van fabrieken in het gedrang komt. “Alle maatregelen zijn nuttig die de pandemie kunnen indammen. Maar ze moeten wel uit te voeren zijn en niet tot verdere problemen leiden.”

Volgens de Shipping-tak van HGK heeft de binnenvaart bewezen op verantwoorde wijze met uitzonderingen op de algemene regelgeving te kunnen omgaan. “Onze bemanningen kunnen er door hun ervaring van de laatste maanden alles aan doen om de risico’s te minimaliseren.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.