De Hummel is een aparte verschijning. Begin 2015 gaat het nieuwe vaartuig echt aan de slag. De LNG-hybride duwbak heeft geen eigen voortstuwing maar wekt met het vloeibare aardgas elektriciteit op, die het ’s zomers levert aan cruiseschepen in de Hamburgse haven. In de wintermaanden – dus buiten het cruiseseizoen – wordt de stroom aan het elektriciteitsnet geleverd.
(foto Imtech)
De drijvende energiecentrale is een samenwerking tussen Becker Marine Systems en AIDA. De cruiserederij wil op deze manier de uitstoot verlagen van zwavel, stikstof, CO2 en fijnstof van haar schepen.
Power Management Systeem
Het vaartuig is al grotendeels klaar. Onlangs voer het voor het eerst. De LNG-Hybrid is uitgerust met het Power Management Systeem van Imtech Marine. Bij het hybride systeem zorgen gasmotoren voor de aandrijving van generators.
Imtech leverde ook het brandblus- en het luchtbehandelingssysteem. Dat laatste is, geheel in lijn met de duurzame uitvoering van het schip, uitgevoerd met warmteterugwinning en koeling door zeewater.