- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDoeksen zet LNG-schepen op laag pitje wegens gestegen kosten

Doeksen zet LNG-schepen op laag pitje wegens gestegen kosten

- Advertentie -

Delen

Om op brandstofkosten te besparen laat Rederij Doeksen haar twee veerboten op LNG minder varen. De dienstregeling wordt grotendeels uitgevoerd door de oudere Friesland. LNG is dit jaar, als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de daardoor veroorzaakte energiecrisis, negen keer duurder geworden.

LNG

De Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh varen op de Waddenzee tussen Harlingen en Terschelling/Vlieland. De schepen zijn jong. De Willem Barentsz is sinds 2020 in de vaart en de Willem de Vlamingh sinds 2021. Doeksen koos destijds voor LNG als brandstof, omdat het vloeibare gas minder CO2 uitstoot dan gasolie.

“Maatregelen zijn onvermijdelijk en dat is wrang, omdat wij recent juist hebben geïnvesteerd in duurzame nieuwe veerboten die op LNG varen”, zegt algemeen directeur Dirk Spoor in de Leeuwarder Courant. „Maar de enorm hoge brandstofprijzen treffen ons bedrijf hard. In vergelijking met 1 januari 2021 is de prijs van gasolie met circa 200 procent gestegen en die van LNG zelfs met 900 procent.”

Biodiesel

De Friesland, die voorheen op gasolie voer, maakt uit het oogpunt van duurzaamheid nu gebruik van biodiesel. De LNG-schepen worden ingezet op drukke dagen. Ze varen dan wel langzamer dan voorheen (tien minuten per overtocht), om brandstof te besparen.

Een derde maatregel om de gestegen kosten te dekken is de invoering van een brandstoftoeslag voor passagiers. Daarover is de rederij in overleg met het Rijk, want dat moet daar goedkeuring aan geven.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -