Dintel versterkt vloot Interstream

1
Foto: Media Creators

Bij Interstream Barging hebben ze een handig systeem waarmee de typen schepen eenvoudig uit elkaar te houden zijn. Nieuwe minerale oliëntankers krijgen een riviernaam en chemicaliëntankers worden genoemd naar wetenschappers. Als dan het mts Dintel in de vaart komt, kun je er dus met een gerust hart van uitgaan dat het om een mineralentanker gaat. De geslaagde proefvaart was donderdag 17 oktober.

Het 110 meter lange casco komt van een voor Interstream bekende leverancier: RENSEN-DRIESSEN Shipbuilding. Dat bedrijf verzorgde het ontwerp, de bouw en levering van het casco. Het schip is afgebouwd door een al even vertrouwde partij: Dolderman. Het Dordtse bedrijf leverde het schip turnkey aan Interstream. Inclusief onder andere de voortstuwingsmotor, een Caterpillar 3512C.

Dolderman werkte voor de afbouw samen met Den Breejen Shipyard in Hardinxveld-Giesendam, dat ook de schroefasinstallatie leverde.

Optima-straalbuis

Reintjes Benelux zorgt met een WAF 665 L-keerkoppeling voor een reductie van 5,044:1. De Optima-straalbuis komt van Damen Marine Components, net als onder meer het stuurpaneel en de twee hydrodynamische profielroeren. Van Dolpower komen de generatorsets. Het zijn alle drie Stamfords: één werkt met een Caterpillar C18 van 531 kVA  voor de aandrijving van de boegschroef (een Verhaar Omega) en de ladingpompen en twee met John Deere-motoren (een type 6068 van 155 kVA voor boordnet en ladingpompen en een type 4045 van 62 kVA ook voor het boordnet). RuGotech Pijpleidingen is verantwoordelijk voor het dekleidingsysteem.

Foresta Trading leverde het complete pakket F.T. VICTOR-dienstpompen, twee ballast-/stripping-ejector, plus een smeeroliehaspelsets en een gasolietrimpomp. W & O Europe leverde de afsluiters voor de dekleidingsystemen, het ballastsysteem en de machinekamer. Berg Maritieme Meetsystemen is verantwoordelijk voor de meet- en alarmsystemen voor de ladingtanks en gasdetectiesystemen voor de woning en het stuurhuis.

Werkina Werkendam

Hoogendoorn MBI betimmerde de achterwoning en het stuurhuis. Dat (hefbare) stuurhuis is afkomstig uit de werkplaats van Kampers Shipyard. Binnen draait in de lessenaar het nautisch pakket, dat samen met het camerasysteem, de airco-installatie, satellietsysteem, tankmeetsysteem, de ECDIS Inland Viewer (Tresco Navigis), en AIS-installatie door Werkina Werkendam verzorgd is. Dat bedrijf nam ook de complete elektrische installatie, inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, op zich.

WindeX Engineering was daarbij verantwoordelijk voor de airconditioning en de overdrukinstallatie. GeMa Services deed de complete conservering inclusief de levering van het verfpakket. Lloyd’s Register zorgde voor de classificatie.

Article bottom ad

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.