Ook nieuwe Tom Burmester werd natuurlijk bij GS Yard gebouwd

0
(foto Jan Johan ten Have)

Deze maand is bij GS Yard in Waterhuizen het motortankschip Tom Burmester in de vaart gekomen. De 85 meter lange en 9,60 meter brede Sunrisetanker is gebouwd voor Tank- und Frachtschifffahrt C. Burmester. De thuishaven van het schip is Hamburg. Deze Tom Burmester vervangt de vorige tanker met dezelfde naam, die in 2010 ook al bij GS Yard het levenslicht zag.

Reder Christian Büchting is namelijk kind aan huis bij GS Yard. Hij heeft meerdere binnenvaarttankers door de Groningse werf laten bouwen.

Sunrisetankers

De laatste jaren zijn dat per definitie Sunrisetankers, het model dat GS Yard zelf ontwierp en verder ontwikkelde. Christian Büchting heeft daarbij een actieve rol gespeeld door zijn kennis en ervaring in te brengen.

Begin dit jaar kwam al de Katharina Burmester van de werf en exact een jaar geleden de Burmester 100 (zo genoemd omdat de tanker het honderdste door GS Yard gebouwde schip was). De Burmestervloot bestaat uit nog drie andere Sunrisetankers: de Georg Burmester, Nicole Burmester en Lotti Burmester.

“Wij zijn uitermate tevreden over de kwaliteiten van dit scheepstype. Zowel verbruik als tonnage zijn gunstiger dan bij tankers van vergelijkbare omvang”, vertelde Christian Büchting vorig jaar in deze krant.

Dubbel Volvo-hart

Zoals gebruikelijk bij Sunrisetankers klopt in de machinekamer een dubbel Volvo-hart. Volvo Penta Europe leverde de twee D13 MH-motoren. Plus nog een D13 MG voor de
generatorset.

Reintjes Benelux leverde twee keerkoppelingen (WAF 164). HR Piping deed de complete inbouw van de machinekamerinstallatie. Damen Marine Components staat achter de levering van het stuurpaneel inclusief roerstandaanwijzer, hydraulisch aggregaat, de twee hydrodynamische visstaartroeren en de Optima-straalbuis.

De twee 4-bladsschroeven (diameter 1400 millimeter) en alle toebehoren komen van Promarin Propeller- und Marinetechnik. Verhaar Omega leverde de kanalenboegschroefinstallatie (schroefdiameter 1.000 millimeter).

Pompenpakket

All Pumps Holland leverde het pompenpakket. Kadlec & Brödlin tekende, leverde en installeerde de elektrische en de elektronische uitrusting. Daaronder viel onder meer ook het tankmeet- en alarmeringssysteem.

Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf is verantwoordelijk voor het stuurhuis, de hefkolom, en de autokraan. Van Wijk Stuurhuizen leverde het stuurhuis. Van Alphatron Marine komt de nautische en communicatieapparatuur. Zoals de JMA-610 radar, de MFM-line, het GPS-kompas, de Alphacam en AIS.

Bunkerstation Heijmen

Beveja Ventilatoren en Luchtbehandeling voorzag de Tom Burmester van industriële ventilatoren. Blokland Non-Ferro leverde de U-bundelkoelers en een luchtkoeler. W&O Europe leverde de afsluiters in de machinekamers;  WindeX Engineering de rvs klaproosters.

Bunkerstation Heijmen is leverancier van de gasolie, Castrol-smeerolie en de complete scheepsinventaris. Lloyd’s Register deed de classificering van het schip.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.