Het laatste beschikbare stuk grond in de haven van Deventer wordt definitief niet gebruikt voor een tijdelijke truckparking. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders vrijdag 28 oktober bekendgemaakt. Er kan nu een bedrijf komen dat afhankelijk is van aan- of afvoer van goederen over water.
GroenLinks had dit voorjaar al gevraagd om het terrein te benutten voor watergebonden activiteiten, te meer omdat een op- en overslagbedrijf concrete belangstelling had voor het al jaren braakliggende terrein. Een door GroenLinks ingediende motie om het een alternatief te zoeken kreeg steun van de PvdA, VVD, ADB, SP en APB, den dat was goed voor een raadsmeerderheid.
GroenLinks is blij dat het besluit nu is genomen. Fractielid Tjeerd van der Meulen: “Het is verbazingwekkend dat een waterafhankelijk bedrijf zich hier niet kon vestigen terwijl het terrein in beeld was als truckparking. Trucks zijn niet van het water afhankelijk, op- en overslag wel. Gelukkig hebben we het college kunnen overtuigen en is het plan voor de truckparking teruggedraaid.”
Liever transport over water
Handelsstad Deventer is groot geworden dankzij de ligging aan de IJssel, stelt Van der Meulen. “Hoewel grote delen van het havengebied al lang niet meer worden gebruikt door bedrijven die van de ligging aan het water afhankelijk zijn, zijn er ook nog bedrijven die niet kunnen functioneren zonder haven omdat ze grondstoffen transporteren met schepen.”
De lociatie van het braakliggende terrein.
“GroenLinks vindt dat transport over water veel voordelen heeft ten opzichte van transport over de weg. Het energieverbruik en de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen is lager en het scheelt verkeersbewegingen en daarmee opstoppingen in het verkeer.” Daarom vindt GroenLinks dat de Deventer haven in eerste instantie moet worden gebruikt door bedrijven die afhankelijk zijn van het water.
Alternatief
Aan de Westfalenstraat (naast de milieustraat) bevindt zich een al jaren braakliggend terrein. Dit terrein is naast een havenarm gelegen en is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven die afhankelijk zijn van de haven omdat zij grondstoffen met schepen aan- of afvoeren. Er is vanuit het bedrijfsleven serieuze interesse voor de (tijdelijke) huur van deze grond.
De gemeente had echter andere plannen met dit terrein: die wilde er een tijdelijke truckparking realiseren voor vrachtwagens die nu nog verspreid op de industrieterreinen en in de woonwijken staan. GroenLinks vroeg in januari opheldering over het plan en pleitte in juni ervoor dat het college een alternatief zou zoeken voor de truckparking en dat het terrein aan de Westfalenstraat bestemd zou worden voor watergebonden bedrijvigheid. Afgelopen vrijdag bleek dat een andere locatie is gevonden voor de truckparking.
Watergebonden bedrijf
De vraag is nu wat er gaat gebeuren met het terrein. Van der Meulen: “Het collegebesluit spreekt zich daar niet over uit.”
Volgens hem is het zonneklaar dat er nu snel een goede invulling wordt gegeven aan het terrein: ”Het terrein heeft lang genoeg braak gelegen. In deze economisch zware tijden moeten we als stad blij zijn met elk watergebonden bedrijf dat zich hier tijdelijk of permanent wil vestigen.”