Ms Deo Gratias is een plaatje, met veel roestvaststalen accenten. Dag in dag uit was de familie Den Herder bij de werkzaamheden betrokken. Ze hadden zelfs hun eigen kantoorunit naast het schip, vertelt Cees Verheij, de afbouwcoördinator van De Waal in Werkendam waar de afbouw plaatsvond.
“Scheepsmakelaar Mark Roodhart van G en R Scheepsbouw gunden ons de opdracht”, vertelt Johan Verlaan, directeur van de Waal. “Tien jaar geleden bouwden André en Anita den Herder hier ook al een ms Deo Gratias. Ze beloofden toen terug te komen bij de volgende afbouw”, voegt Verheij toe.
Doordacht geplaatst roestvaststaal
Samenwerken is samen sterk. Roodhart heeft naast het casco ook veel delen geleverd en werkzaamheden gecoördineerd, zoals de motoren, generatoren, het timmerwerk, stuurhuis, de luiken en luikenwagen, boegschroef, elektrische aansluiting, radarmast en de navigatie-instrumenten.
“Oonincx Scheepsonderhoud is een fijne ploeg die alle leidingwerk, kleine ijzerwerk en beplating heeft gedaan. Dat is voor ons een van de vaste onderaannemer waar we plezierig mee samenwerken”, vertelt Verlaan.
“Als De Waal hebben wij de roeren geleverd, de stuurinstallatie en de stuurmachines ofwel de voortstuwing,” vertelt Verheij. “De eigenaar wilde heel veel roestvaststaal… Het is een van de weinige binnenvaartschepen met zoveel doordacht geplaatst roestvaststaal.” Als timmerman koos Den Herder voor De Leeuw & Van Vugt. Ook andere leveranciers waren stuk voor stuk oudgedienden, die aan het vorige schip ook hadden meegewerkt.
Degelijk en mooi
De opdracht was simpel aan de bedrijven waar de schipper tien jaar eerder ook mee samenwerkte: “Ik wil een identiek schip hebben, aan de huidige eisen aangepast, zei hij tegen ons”, zegt Verheij. “Maar wel met het Easyflow-roer, omdat het zo goed manoeuvreert en het schip zuiniger maakt.”
De reling op de achterboeiing, de bolders, de halfronden voor wrijfhouttouwtjes, de deuren en toegangsluiken en de pet om de stuurhut zijn van roestvaststaal. Volgens Verheij is dit mede te danken aan Anita den Herder. Samen hebben zij de hoogglans
details en het rvs ontworpen.
Het schippersechtpaar leeft en werkt aan boord en brengt daar dus ook de meeste tijd door. “Ze stammen echt uit een schippersfamilie en hebben hun ziel en zaligheid in het schip gestoken.”
Daardoor krijg je een schip dat zó goed is afgebouwd. “De schipper stond toen het casco aankwam al met de kwast in handen en liet hem pas los toen het schip af was”, zegt Verheij. “Ook zijn zoon werkte van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat aan het schip. Alles is in goed overleg gegaan en zo hebben we alles overbrugd.”
“Het is een kritische klant; daar worden we beiden sterker van. Je leert van elkaar”, vertelt Verlaan. “Daar wordt iedereen beter van.”
Modern jasje
Het is bijna hetzelfde product als tien jaar geleden, wel in een modern jasje met
modernere apparatuur. Het vorige schip beviel uitstekend en Den Herder heeft daar voor zijn bedrijfsvoering alleen aanpassingen op gemaakt. “De schippersfamilie was gewoon tevreden over de vroegere bouwers want ook Rullens Installatie was er weer. Bij ons heeft hij met het achterschip in de loods gelegen en dus eigenlijk overdekt
afgebouwd.”
Vlak vóór Kerst voer de Deo Gratias weg uit Werkendam, volgens planning en met een tiptop, klaar en afgeschilderd schip, alles strak en in hoogglans. “De schippersvrouw was de motor al aan het schoonmaken toen wij de laatste hand eraan legden”, vertelt Verheij. “Deze mensen genieten gewoon van hun werk en van een mooi schip.”