Voor de Duitse rederij GEFO heeft Den Breejen Shipyard eind vorig jaar de Schloss Uppsala afgebouwd. De LPG-tanker is 110 meter lang en 11,40 meter breed.
Het schip is inmiddels volop in de vaart. De officiële proefvaart was 22 november. De Schloss Uppsala is bijna net zo indrukwekkend als het 16e-eeuws koninklijk kasteel waarnaar het genoemd is. Dat staat in Uppsala, een Zweedse stad met een rijke historie, circa 60 kilometer ten noorden van Stockholm gelegen.
RENSEN-DRIESSEN Shipbuilding ontwierp en leverde het casco. Dat werd gerealiseerd op de vaste werf in Roemenië, Santierul Naval Orsova.
De aandrijving van de Schloss Uppsala gebeurt met een krachtbron van Anglo Belgian Corporation: een: 6DZC-800-173-A die een vermogen levert van 1.104 kWm. ADS van STIGT leverde de Masson Marine-keerkoppeling. Damen Marine Components zorgt voor de
roeraandrijving, met twee hydrodynamische profielroeren, een Optima-straalbuis en het stuurpaneel en hydraulisch aggregaat.
De Kobelt-motorbediening (met onder Duits folie verwerkte noodbediening) is afkomstig van DCS International. Blokland Non-Ferro is verantwoordelijk voor de U-bundelkoelers. Verhaar Omega leverde een Verhaar Omega-kanalenboegschroefinstallatie met omschakeling tussen pomp- en boegschroefbedrijf en twee startluchtcompressoren (Atlas Copco).
Van All Pumps Holland komt het complete pompenpakket. DBS Scheepsservice monteerde de aluminium machinekamervloeren voor- en achterop.
Alphatron Marine verzorgde de navigatieapparatuur. Daarvan maakt onder meer een AlphaRiverTrackPilot deel uit.
Dräger Marine & Offshore Nederland voorzag de Schloss Uppsala van brandblusmaterialen, blusmonitoren, adembescherming, gasdetectie, ADN-veiligheidspakketten, AED en reddingsvesten.