Langs de Zuiderhavenkade ligt naast de trechters van Harteman zand- & grindhandel in Tiel een schip afgemeerd dat helemaal in dat plaatje past. De bult met thermisch gereinigd zand dampt in de vrieskou alsof het een paard is dat er zojuist een half uurtje galop op heeft zitten. Het schip is keurig afgewerkt en puik uitgerust. Wat meteen opvalt aan dit beunschip zijn de hydraulisch bedienbare kleppen in de voor- en achterschotten. Die zijn we al eens ergens anders tegengekomen, dat schijnt dus goed te werken.
De woning is zonder opzet gebarricadeerd door de kisten met gereedschap van de mannen van Holster. Zij lopen een lijstje na dat Kim Vlot-Wervenbos heeft ingevuld. Aan de hand daarvan worden nog wat kleinigheidjes aangepast.
Jan en Kim werden tien maanden terug gezegend met een tweeling. (foto’s Hans Heiligers)
We zien nog wat kleins, om precies te zijn we zien er twee. Jan en Kim werden tien maanden terug gezegend met een tweeling. Twee knappe mannetjes die het prima naar hun zin hebben in hun eigen mooie kamer op het nieuwe schip. Over enkele dagen is de open dag in de haven van Sliedrecht. Bij die gelegenheid komt er een partyschip langszij van waar de gasten een goed uitzicht op de doop zullenl hebben. Als dat achter de rug is kan het glas worden geheven op een drukke tijd die dan voor goed wordt afgesloten.
Landingsvaartuig
Het is voor de V.O.F. J. Vlot & Zonen de derde nieuwbouw. Alle schepen zijn afgebouwd bij Gerrie en Marcel: TeamCo dus. Voordat we alles noteren van de nieuwe Delta gaan we een paar stappen terug in de tijd. We komen dan uit bij de vader van Jan, Jan Vlot. Hij kocht een voormalig landingsvaartuig uit 1945 dat in Normandië was gebruikt. Jan legt uit dat je twee soorten van die vaartuigen had. Een licht uitgevoerd model voor troepentransport en een supersterk voor het vervoer van tanks. Jan Vlot kocht de laatste.
Nadat Jans vader hier goed mee werkte, kocht hij een tweede. Bij scheepswerf de Merwede zijn de vaartuigen aangepast tot één schip. En dat lukte feilloos, hoewel het ene vaartuig als basis een VS-bouwtekening aan boord had en de andere een Britse. Het paste naadloos en er is jarenlang goed mee gevaren.
In 1993 overleed de vader van Jan, waarna Jan met zijn broer nog vijf jaar op dat schip heeft gevaren. Broer Rook Vlot kocht in 1997 een ander schip uit de markt en noemde dat de Devyanta, waarop hij samen met zijn vrouw Monique ging varen. Jan kreeg in 1999 bij verrassing een casco aangeboden dat in voormalig Joegoslavië werd gebouwd. Het was een 1850-tonner van 86 bij 9,50 meter. Tegelijkertijd klopte er iemand aan voor zijn vorige schip; dus werd in rap tempo twee maal een stevige beslissing genomen. In 2003 werd het tweede nieuwbouwschip van Rook, genaamd de Devyanta, gedoopt.
Lassende dames
In 2006 voeren Jan en Kim opnieuw een serieus gesprek over nieuwbouw. Maar dan wel een nieuwbouw waar Jan Vlot diep over nadenkt en ook veel tekenwerk voor maakt. Vandaag de dag wordt veel lichte lading aangeboden waarbij meer dan eens de verhouding tussen kubieke meters en tonnage volledig zoek is. Verder wil hij een stevige hoppercapaciteit. Nieuw in zijn plannenmakerij is dat het schip ook geschikt moet zijn voor containervervoer. Tot nu toe kon hij die slechts twee breed laden. Hij tekende een schip dat daarom een volle meter breder is zodat hij drie rijen containers van vier hoog kan hebben. “Een goed plan”, vindt iedereen die hij van zijn voornemen op de hoogte brengt.
Jan Spaans uit Purmerend kocht de vorige Delta en de nieuwbouw werd turnkey besteld bij VeKa. Het casco werd gebouwd op een Roemeense werf. Jan en Kim zijn daar meerdere malen geweest. “Een leuke ervaring”, zegt zij. Op de werf raakten ze in gesprek met een lasser die bezig was aan hun casco. Toen de laskap werd afgezet bleek er een vrouwelijke lasser aan het werk te zijn. Op de werf werkten veel vrouwen die eind van de middag als dames de werf verlieten.
Omdat Jan Spaans had bedongen dat het vorige schip binnen tien weken zou worden opgeleverd, moesten ze op zoek naar vervangende woonruimte tot hun nieuwe schip gereed zou zijn. Jan en Kim en hun matroos vonden die tijdelijke plaats aan boord van de Cotrans 5. Op enig moment is Kim van boord gestapt en korte tijd aan de wal gaan wonen. Dat kon zij goed combineren met haar zwangerschap en haar werk voor een reisorganisatie. Toen het casco voor afbouw bij TeamCo werd afgeleverd, heeft het stel zijn intrek genomen in een tijdelijke woonruimte op de werf, samen met de tweeling.
Veelzijdig
Ze hebben een leuke periode gehad in Heusden; ze bouwden er tegelijkertijd met de Chridi, Signum, Kruiskade, Citrine en Componist. Precies binnen de overeengekomen periode van vierenhalve maand is het schip tot genoegen van Jan en Kim in goede staat aan hen overgedragen.
Het is een veelzijdig schip geworden. Hoewel de woning ruim is, heeft Kim die gezellig ingericht, compleet met open haard en hoogglans keuken, waarin een geweldig koffie apparaat is geïntegreerd. Daarover waren de mannen van Holster en uw verslaggever het snel eens.
De machinekamer is eveneens zeer ruim. Het grote werk moet verricht worden door een Mitsubishi van Koedood. Het is een 12-cilinder (type SR12MPTK) die goed is voor 1278 pk bij 1600 toeren. DMC leverde de spudpalen in twee delen met een lengte van 8,50 meter.
Als tegenprestatie voor het moois dat hij in de woning liet afleveren gaat Jan Vlot in zijn Kampers-stuurhuis zelf genieten van de luxe van de allernieuwste Falconlijn van Radio Holland. De apparatuur is keurig ingebouwd en maakt het plaatje van de lessenaar helemaal compleet.
(Hans Heiligers)