RensenDriessen Shipbuilding start met bouw van drie innovatieve schepen voor de estuaire vaart

0

RensenDriessen Shipbuilding heeft de start aangekondigd van de bouw van drie nieuwbouwschepen voor de estuaire vaart. De bestelling sluit naadloos aan op het aangekondigde estuair akkoord tussen Nederland en België voor de ontsluiting van de Vlaamse en Nederlandse kusthavens. De drie schepen zijn door RensenDriessen ontworpen, elk voor een specifieke toepassing.

Het eerste betreft een containerschip met diesel­elektrische, hybride voortstuwing. Dit schip kan in de havens elektrisch varen en neemt 568 TEU mee.

Het tweede schip is een hightech LNG-elektrisch aangedreven LNG-bunkertanker. Dit schip zal de modernere zeeschepen die de kusthavens aandoen, voorzien van LNG-brandstof. Dit nieuw ontwikkelde schip kan 8.000 m3 LNG vervoeren en aan klanten afleveren.

Het derde estuaire schip betreft eveneens een estuaire bunkertanker en wordt uitgerust voor de bunkering van gasolie en biodiesel. Het schip zal 6.500 ton meten en worden voorzien van een hybride voort­stuwingssysteem. Dit schip is ontwikkeld in 
samenwerking met INEC.

Estuaire vloot

“Dit is een belangrijke stap in de modernisering van de estuaire vloot”, zegt Wim Driessen, eigenaar van RensenDriessen Shipbuilding. “De bouw van de drie casco’s staat gepland voor de zomer van 2023 in China en deze arriveren tussen Q4 2023 en Q2 in 2024 in Nederland.”

De schepen zullen respectievelijk worden afgebouwd door Dolderman, Teamco Shipyard en Den Breejen Shipyard, alle in Nederland gevestigd, in samenwerking met verschillende partners en toeleveranciers.

“Deze estuaire schepen vertegenwoordigen een nieuwe generatie duurzame schepen, wat betreft brandstoftype, hydrodynamica en inzetbaarheid. We kijken ernaar uit om deze nieuwbouwprojecten de komende maanden te realiseren en aan onze opdrachtgevers op te leveren. Deze orders versnellen onze geplande toetreding tot de bouw en levering van zeeschepen”, besluit Driessen.

RensenDriessen is een in de binnenvaart gespecialiseerd ontwerper, bouwer en makelaar van schepen. Opgericht in 1980 in Zwijndrecht (NL) bouwen zij al meer dan vier decennia schepen. “Met tot nu toe 1.150 gebouwde schepen blijven wij toegewijd aan het optimaal bedienen van de klantvraag door het leveren van toekomstbestendige schepen.”

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.